Korean | English

pISSN : 1598-8503 / eISSN : 2714-0067

2020 KCI Impact Factor : 0.23
Home > Explore Content > All Issues > Article List

2009, Vol., No.15

  • 1.

    Reception and Transformation of the Fish Images in The Book of Zhuangzi While Applied in Taiwan Modern Poetry

    정욱휘 | 2009, (15) | pp.11~30 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    The Book of Zhuangzi is one of the Chinese philosophical classics. It has been inspiring and influencing the culture, art and literature ever after. This study explores the influence of the space propagation of classics on the evolution of literature by taking the reception and transformation of fish images in The Book of Zhuangzi applied in Taiwan modern poetry as examples. Space here can refer to both geographical space and literary space; from The Book of Zhuangzi to Taiwan modern poetry, the differences of space provides more room for imagination so the simple fish images are transformed into the projections of the poets’ self-images and the metaphors of hard times. The projections are personal life significance while hard times represent the common memory of people. The metaphors of fish images that are received, transformed, developed and constructed in Taiwan modern poetry not only inherit the philosophies of Zhuangzi but also enrich the content of the modern poetry in Taiwan, showing the literary cultivation and creative genius of the modern poets. The fish images in The Book of Zhuangzi are archetypically significant and literarily influential as well.
  • 2.

    The Spatial Writings of Other-Worldliness in Six Dynasties Tales and Their Cultural Significance

    사명훈 | 2009, (15) | pp.31~52 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    육조 지괴소설에서 살펴보면 인간이 다른 세계(所謂 “他界”)로 진입하는 방식은 대략 (一)「地穴潛行」(二)「塚墓幽遊」(三)「誤入桃源」의 세 가지 유형으로 구분된다. 본문에서는 그 중「塚墓幽遊」유형의 고사에서 보여 지는 공간(空間) 묘사와 문화적 의미에 대해서 검토해 보았다. 육조 지괴소설 중 “冢墓故事”의 공간 묘사와 이와 연관된 여러 가지 문제들, 예를 들어 당시 남성들의 관직이나 혼인에 대한 갈망이라든지 현실세계로 회귀하지 못했을 때 겪는 좌절감, 회귀의 필연성, “禁忌” 라는 주제에 내포된 문화적 의미 등을 분석하였으며, 이러한 유형의 고사에서 보이는 공간 묘사의 특징과 공간 묘사의 원형이 된 당시대의 상황, 문화적 배경에 대해서도 살펴보았다.
  • 3.

    Zhou Zuoren & Beijing

    Hong junhyong | 2009, (15) | pp.53~66 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    周作人에게 있어 1917년 베이징으로의 이주는 그의 인생에서 결정적인 전기였다. 이로부터 그는 베이징대학 등을 근거지로 수많은 산문을 발표하면서 저명한 학자이자 신문학 작가로 명성을 날리기 시작했다. 베이징에서 그는 復辟, 5ㆍ4, 3ㆍ18과 같은 수많은 정치적 사건들을 경험하였고, 文學革命과 ‘종교자유선언’, 그리고 北京女子師範大學 사건과 같은 굵직한 사안에 직접 참여하기도 하면서 베이징의 사상계와 문화계에 영향력 있는 인물로 성장하였다. 그러나 1937년 일본군의 전면적인 침략에도 불구하고 다른 문화계 인사들과 달리 남하하지 않고 베이징에 남을 것을 결정하면서 그의 후반기 인생은 새로운 국면으로 접어들었다. 이후 그는 베이징을 점령한 괴뢰정부에 동조하는 행보를 보이다 결국 일본 치하 화북정권의 교육총서독판이 되었다. 이렇게 周作人에게 있어 베이징은 자신의 명성을 가져다 준 영광의 공간이자 동시에 친일파란 일생일대의 오점을 남긴 치욕의 공간이기도 하다. 1920년대 周作人은 주로 사회비평과 문화비평의 관점으로 베이징을 바라보면서 수도로서의 베이징의 시정과 공공시설, 시민의식의 미비 등에 대해 비판하였다. 1930년대에 와서는 주로 민속학적 시각으로부터 과거 북경의 풍속에 주목하면서 고대 문헌 속에 기록된 베이징 사람들의 일상생활과 풍속을 채록하였다. 192,30년대 베이징에 대한 周作人의 이러한 인식은 일견 서로 달라 보이지만 사실상 동일한 문제의식으로부터 출발한 것이다. 그것은 바로 베이징으로 대표되는 중국의 도시 건설이나 시민의식, 심미의식 등이 대단히 낙후해 있다는 상황에 대한 비판적 인식이다. 따라서 한편으로 현실 베이징의 다양한 문제에 대해 비판하면서 다른 한편으로는 과거 베이징인들의 생동감 있고 풍부한 풍속과 일상생활의 기록을 복원함으로써 현실을 극복하는 방안을 제시하고자 한 것이었다. 192,30년대의 베이징에 대한 인식이 주로 이성적 차원에서의 접근이었다면 보다 감성적인 차원에서 자신의 경험을 통한 베이징에의 접근은 일종의 문인 생활로서의 베이징에 대한 향유라고 할 수 있다. 비록 周作人은 자신의 일상생활에 대해 직접적으로 언급을 한 경우가 거의 없었지만 주변인들의 회고나 그의 생활에 대한 일련의 일화들 속에서 우리는 문인으로서 周作人이 베이징에서 생활하는데 대해 상당한 만족감과 안온함을 느끼고 있었음을 발견하게 된다. 그는 베이징의 오랜 학술적 분위기와 함께 전란 속에서도 상대적으로 평온함을 유지할 수 있었던 베이징의 고아함을 좋아하였고, 특히 자신의 저택인 ‘苦雨斋’와 함께 했던 여러 친우들과의 시간과 서재의 안온함과 평화를 잊지 못하였다. 1937년 周作人이 베이징을 떠나지 못한 데는 물론 보다 근본적인 이유가 있었겠지만 ‘苦雨斋’로 대표되는 이러한 자신만의 공간을 차마 버리고자 하지 않았던데도 적지 않은 내재적 요인이 있었다고 볼 수 있다.
  • 4.

    On Local Colour of “Wuhan Stories” by Fang Fang & Chi Li

    樊   星 | 2009, (15) | pp.67~78 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    “Wuhan stories”,which describes the local conditions and customs in Wuhan has become a new important part of contemporary stories of Chinese metropolisesm. Both Fang Fang and Chi Li are good at creating “Wuhan stories”. They have depicted the complex characters of Wuhan people, showing how they live a life full of astuteness, rudeness, humor,fortitude and flexibility. Meanwhile, they are also fond of telling stories in vivid Wuhan dialect sometimes, which fully expresses the taste of Wuhan people’s daily life in slippery, witty and exaggerate style. And this is also a new discovery in Chinese literature written in various dialect.
  • 5.

    The Shanghai Style Culture: Historical Development and Contemporary Pattern

    孙 逊 | 2009, (15) | pp.79~88 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    The Shanghai Style Culture could be traced to the Culture of Wu and Yue in Late Spring and Autumn Period. And the thriving JiangNan Culture which was developed through the movements of migration to the south in the Jin and Song Dynasty was the origin of the Shanghai Style Culture. In modern times, with the grow-up of Shanghai, the Shanghai Style Culture, which began with painting and drama, was officially formed. It also eradiated and guided the JiangNan Culture. Shanghai was a trade port, an immigrants’ city as well as a Concession community, which contributed to the three main characteristics of the early Culture of Shanghai Style Culture, that is, Civicness, commerciality and inclusiveness. In the contemporary progress of urbanization, the all-inclusive multi-pattern of shanghai style culture was build up. It included four main cultural plates, that is, Western Culture, East Asian Culture, Shanghai Style Culture and Local Chinese culture.
  • 6.

    The transformation and Development of Jigong Buddha's image in Shanhai

    山下一夫 | 2009, (15) | pp.89~106 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    Jigong, a Chinese Buddhist monk of Hangzhou in the 13 century, is very popular character for Chinese people. In the modern movies or TV dramas, he appears as wearing the buddhist cap and holding the circular fan, for Chinese people believe this must be his true image. But in the novels written in Ming or Qing dynasty, he is described as a fat, baldhead and beard man, not having any cap or fan. In fact, Jigong’s present image originated from Peking Opera “Jigong Buddha” shown in Shanghai for 1918-1921. Peking opera of Shanghai is composed from several operas of Jiannan area including Mulian opera, and Jigong’s image of “Jigong Buddha” is also based on Wuchang God in it. “Jigong Buddha” changed Jigong’s image, The reason why this program had a large power is, this program basing on traditional culture, appropriated to the modern city culture. And this feature is also the proparties of modern culture in Shanghai.
  • 7.

    The Research on the model Sentence of Eastern Huayuanzhuang Oracle Bones - Mainly on the Pattern of the Record in H3buci

    신영자 | 2009, (15) | pp.107~124 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    通过考察甲骨文的文例,我们可以了解当时的写作习惯和商代初期文化.调查花东甲骨文的卜辞纪录的形式 我们找出与王卜辞相异的几个问题. 第一,H3卜辞的前辞总共有22种形式。其中,“干支夕卜”,“干支夕”, “干卜”, “干夕卜”, “干卜貞”, “干支昃”, “干支卜在某”, “干卜在某”的类型,在王卜辞中,有的没有出现,有的罕见。王卜辞中出现频率最多的 “干支卜某貞”类型,H3卜辞里几乎不出现。这是H3卜辞的显著的特征。干支字是前辞的主要部分。其中只省略地支的形态很多,从中我们可以看出:在干支中,以天干为中心。干支下面带同时间词时,大部分的时间词是“夕”字,余下的是“昃”字。这里我们可以推断当时祭祀一般在晚上举行。这种习惯一直沿用到现在。H3卜辞中,记录场所的卜辞里没有“卜者”和“贞”,这又与王卜辞不同。这可能是因为H3卜辞的主体者 “子”为占卜者。 第二,常用“子占曰”, “子曰” 等占辞。王卜辞的占辞都是“王曰”,“王曰”。但H3卜辞都是“子占曰”, “子曰”。因此我们可以知道,花东甲骨文的主体者“子”具有相当的权利和地位。 第三,记录着在卜兆旁边刻附带因素的用辞来判断是否采纳占卜或使用余份。在王卜辭里的用辞主要常用‘玆用’。在H3卜辭里,用 ‘用’/ ‘不用’和 ‘()’/ ‘不()’等两种。其中更普遍使用‘用’。由以可知,在商代,占卜后,先珍藏龟甲,事后再继续重新做记录工作。
  • 8.

    An Investigation On The Study Of The Simplified Chinese Characters By Qianjia Scholars

    조영란 | 2009, (15) | pp.125~153 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    金石文献具有重要的研究价值. 本文以乾嘉金石学者著作为例, 阐述了他们的俗字研究的情形: 石刻別体字和正字间的具體考證之例,根据石刻資料考证當代俗字之例, 利用古代文獻考证石刻資料之別字, 通用字之例. 又论述了乾嘉金石学者对俗字研究的具体方式: 筆劃之增繁, 筆劃之省略, 部件之增加, 形旁之增減和改造,,聲旁之改造, 形旁之增減, 同音代替等八个方面来讨论. 乾嘉金石学者在他們的著作中,对石刻俗字在传统语文研究中的重要作用,《说文解字》的诸多义例, 文字学史上的诸多重要人物和重要书籍等多有精彩論述. 通過本论文可以认识石刻文献上的俗字形体演变.
  • 9.

    A Study on the Disyllabic Adverbs of “Jia”class in WuDengHuiYuan

    刘莉妮 | 2009, (15) | pp.155~166 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    本文以《五灯会元》中表比较度的“加”类双音副词为对象,逐一分析 了这组副词的来源和组成结构,并对其在历代的使用情况、分布状况、 产生原因及特点进行了分析。
  • 10.

    The Study About the ‘把’s Sentence of 《创造社资料》

    진리 | 2009, (15) | pp.167~179 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    This paper shows that the differences between the kind and primary verb -secondary element of ‘把’s sentence of < 创造社资料 > at that time and those of modern Chinese as result of analyzing two aspect. This characteristics result from the effect of modern Chinese novels in Myeong-Cheong period and the changing the ‘把’s sentence of the early stage of ‘may 4th new literature movement’ into modern Chinese grammar. This study shows that the characteristics of the ‘把’s sentence in the first period of new culture movement are clearly organized and I would like to fill up the vacancy of the study about the ‘把’s sentence in the same period.
  • 11.

    Syntactic Features of Modal Adverbs Denoting Euphemism and Teaching Chinese as the Second Language

    李韵 | 王川 | 2009, (15) | pp.181~198 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    From the perspective of modality, this paper proposes the term of Modal Adverbs Denoting Euphemism, which canbe further divided into four sub-types on the standard of uncertainty. Furthermore, the paper figures out the different syntactic features of the said four sub-types. The combination of semantics and syntax will shed some lights on the teaching of Chinese to speakers of other languages.
  • 12.

    The Investigation of "MEIGE+Numerals1+VP+Numerals2"

    Byungsoon Moon | 李茉娜 | 2009, (15) | pp.199~214 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    "MEIGE+Numerals1+VP+Numerals2" is a complicated structure, which is often used in modern Chinese. It has two different grammatical meanings Sometimes it means "every",but sometimes it means "every other". And when the text circumstance is not clear, it has both of the two meanings. All of these confuse learners of Chinese and foreigners. Therefore, it is necessary to analyze it thoroughly and find the reasonable pedagogical thoughts. At present, there is no detailed explanation and analysis about it, and some recent conclusions about it maybe need to be discussed again. Based by the available research achievements, this paper investigates the grammatical meanings of "MEIGE+Numerals1+VP+Numerals2", the semantical featuers of it, the syntactic functions in 500 sentences, which are selected in the CCL. This paper mainly comprises five parts: First of all, this paper introduce the reason why to choose this topic, only because the complexity of "MEIGE+Numerals1+VP+Numerals2". In the second part, this paper summarized the the available research achievements about "MEIGE",and also explainded the research field of this paper. The third part investigates the grammatical meanings of "MEIGE+Numerals1+VP+Numerals2",and this part also investigates the two different meanings of it,and the relationship between the grammatical meanings. The fourth part investigates the syntactic functions of "MEIGE+Numerals1+VP+Numerals2",and finds that the different component of MEIGE、Numerals1、VP and Numerals2. In the fifth part, this paper summarized the feature of “MEIGE+Numerals1+VP+Numerals2”. And also deals the contribution of this paper. Then tell the place where still need to do rearch deeply.
  • 13.

    The comparative study on the meaning of Chinese "吃(chi)" and Korean "먹다(meokda)"

    焉德才 | 강신석 | 2009, (15) | pp.215~236 | number of Cited : 1
    Abstract PDF
    본 연구는 중한어휘에 대한 의미를 비교 분석한 것이다. ≪漢語大詞典≫과 ≪표준국어대사전≫에 수록된 중국어 ‘吃’과 한국어 ‘먹다’의 의미를 비교하여 다음과 같은 결과를 얻게 되었다. 중국어 ‘吃’의 의미는 크게 세 종류로 분류되며 모두21개의 의미를 가지고 있다. 한국어 ‘먹다’는 크게 두 종류로 분류되며 모두 20개의 의미를 가지고 있으며, 이 가운데 두 번째 의미는 타동사, 자동사와 조동사로 쓰인다. 중국어 ‘吃’의 첫 번째 의미 가운데 8개와, 두 번째와 세 번째의 의미는 한국어에는 존재하지 않는다. 반면 한국어의 ‘먹다’의 첫 번째와 두 번째 의미 가운데 타동사로 쓰이는 6개의 의미와 자동사로 쓰이는 2개의 의미는 중국어에는 존재하지 않는다. 이상 중한 어휘의 의미를 비교해 볼 때, ‘吃’과 ‘먹다’의 의미는 차이점보다는 공통점이 더 많음을 알 수 있다 . 공통점은 두 나라 언어 발생의 유사성, 즉 사용자 인지체계의 근접성으로부터 연유하며, 차별성은 민족 고유의 문화배경과 사유방식의 차이로부터 연유한 것이다. 중국어의 특성은 고립어로서 비교적 포괄적인 경향이 있으며, 한국어는 교착어로서 상대적으로 세밀함을 특징으로 한다. 결론적으로, 중국어 ‘吃’은 문맥 속에서 의미 개념을 중시하는 경향이 있으며, 한국어 ‘먹다’는 문장 안에서 문법적 규율이 강한 특징을 보여준다. 끝으로 ‘먹다’에 대한 양국 사전의 의미분류 배열에는 약간의 문제가 있으므로, 향후 수정보완이 필요함을 제안하고자 한다.
  • 14.

    Chinese Verb Error Analysis in Intermediate and Advanced Level Chinese Classes for Korean College Students

    王仁法 | 2009, (15) | pp.237~260 | number of Cited : 1
    Abstract PDF
    본 논문은 중급중국어 과정과 고급중국어 과정의 한국 대학생들이 주로 오용하는 중국어 동사의 종류와 위치의 특징을 분석하였다. 한국 대학생들은 판단동사 ‘是’, 능원동사, 추향동사 등 특수한 동사의 오용이 비교적 많았으며 총 오용 숫자의 1/3에 해당된다. 오용의 주된 원인은 필요한 동사를 빼먹거나, 필요없는 동사를 덧쓰거나, 동사의 용법을 잘못 사용하거나, 동사의 순서를 바꾸어 사용하는 것이다. 이중 필요한 동사를 빼먹거나 동사의 순서를 바꾸어 사용하는 것이 오용 사례의 절반에 가까웠다. 이러한 오용 사례는 또한 대부분 ‘비수층위어(非首層謂語)’에서 나타났다. 한국의 학습자의 동사 오용의 주요 원인은 모국어의 천이작용과 목적어 자체의 간섭 현상 때문에 비롯된 것이다. 그리고 마지막에는 한국어를 제1언어로 사용하는 한국 대학생들이 중국어 동사를 공부하는 데 있어서 주의할 점에 대해 논의하면서 대외한어의 동사 교육에 대해 생각해보았다.
  • 15.

    A Vertical Study on the Chinese verb reduplicative pattern acquisition of Korean students

    徐昌火 | 2009, (15) | pp.261~272 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    Adopting a sample survey methodology, this paper analyzes the acquisition of Chinese verb reduplicative pattern of South Korean students, including the Syntax forms and semantic conditions. The statistical data illustrates that the acquisition difficulty of the Chinese verb reduplicative pattern correlated significantly with the Verbs’ Learning difficulty and the consistency of the Syntactic- semantic rules. The survey also displays that learners of Grade 1-3 show a gradual improvement tendency, however, a "fossilized" tendency develops in the learners of Grade 4.
  • 16.

    A study on distorted desire in ≪Bai-Jia-Gong-An(百家公案)≫

    Suk hee Ko | 2009, (15) | pp.273~288 | number of Cited : 1
    Abstract PDF
    小說的主要主題中一就是‘慾望’. 中國公案小說描寫了以人間慾望的噴出引起的案件. 最早的短篇公案小說專集≪百家公案≫詳細敍述了現實社會中發生的形形色色的犯罪和案件解決. ≪百家公案≫就是社會犯罪小說集. 因人間的‘變態的慾望’發生了各式各樣的社會犯罪, 爲了解決犯罪案件, 中國式偵探‘包公’在作品中間站着. 爲了解決犯罪案件, 包公熱情地孤軍奮戰了 通常, 因人間的執着的慾望發生了犯罪. 人間的變態的慾望打擊了社會基本秩序和平和. ≪百家公案≫裏開展了因人間的‘變態的慾望’發生的社會犯罪, 爲解決犯罪案件的衙門介入. 在≪百家公案≫表現的五光十色的變態的慾望中, 有着‘謀殺丈夫的慾望’的妻子和她們的完全犯罪非常殘酷. 古代女性爲了隱蔽性慾望的外遇行爲, 有着‘謀殺丈夫的慾望’和完全犯罪的癡心妄想. 特別是妻子的‘謀殺丈夫的慾望’非常衝擊的內容, 表現了傳統社會中女性的心理和現實主義.
  • 17.

    A study of Wei-Jin mingshi and Buddhism in "Shishuoxinyu": With “Yin-hao” as the central figure

    Jinyoung Kim | 2009, (15) | pp.289~303 | number of Cited : 1
    Abstract PDF
    佛學和玄學是不同文化土壤上生長起來的哲學思想, 也是中國魏晉時代意識形態領域的 兩大重要組成部分. 除了宗敎的原因以外, 對中國文化土壤的適應和同化, 是佛敎在中國扎根的決定的因素. 從接受者的角度來說, 對外來文化的認同、吸收和借鑑, 使之變爲具有民族特色的自己的東西, 也是中國人吸收外來文化的成功範例. 最能表現這一歷史過程的便是魏晉時代佛學與玄學的合流. 本論文通過≪世說新語≫裡佛敎故事考察魏晉時代佛敎的面貌, 並且以大淸談家殷浩爲探討核心, 透過此般對人物全面且多重的分析, 可將魏晉名士之佛敎收容態度以及當代的思想主流等考察.
  • 18.

    A study of Shi -Tie Sheng's novels

    이혜임 | 2009, (15) | pp.305~326 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    看史鐵生的小說就聯想到古希臘‘西绪福斯神話’. 西绪福斯是悲剧的化身也是人類受難者的形象. 西绪福斯因欺瞒罪行被諸神惩罚,命他推大岩石到山顶,大岩石到達山顶后,很自然地滚下山去,必须再重新推到山顶,这一再重複的過程没有意義,没有希望,是最可怕的刑罰. 推上去又滚下来的岩石,象征着從虛無,绝望处,站立起来,再重新开始之人的宿命. 没有痛苦的話,世界就無法存在之史鐵生精神与提出非條理的現實就是人间現實之阿尔贝加缪的思想基臺以及一脈相同. 加缪認爲在非條理和不合理當中尋找眞實人生的价值是有意義的. 史鐵生的創作理念,如同‘非條理哲學’一般,認爲不需要因爲人生没有意義就绝望或是断念,反而應该像赋予不毛之地存在意義一般,永遠怀抱希望. 史鐵生的小說以及類似作品‘西绪福斯神话’都指出與非條理現實作精神抵抗的過程,得到喜悦和希望的价值. 通過史鐵生小說‘障碍人題材’之形成背景,以及形成意義,探討作家的創作動機以及眞實生命的意味. 史鐵生在理想荒漠,重新構造‘理想之城’,在虛無的命運里,超越自己的宿命. 所以他成了抵抗虛無和命運的英雄. 面对障碍現實,并且打從内心地喜爱這樣的自己,這可以說是史鐵生‘過程論的理想主義’的精神. 通過上述我们可以看到作家抵抗命运,带着希望生活,超越并昇華所有現實痛苦之偉大精神力.
  • 19.

    A Politics & Literature on Wang Anshi and Su Shi

    Oh, Heon-Pil | 2009, (15) | pp.327~357 | number of Cited : 3
    Abstract PDF
    王安石和蘇軾都是北宋朝著名的政治家, 同時也是傑出的文學家. 在新法派燈臺, 王安石大張旗鼓地進行新法時, 蘇軾連接上書反對新法. 由於一方面蘇軾對於新法的激烈批評, 無形中助長了保守派的聲勢, 一方面新法之始, 輿論紛然. 王安石對於反對意見也不暇一一詳察和辨析, 只好義無反顧地奮力推行. 蘇軾對新法基本採取了三種態度, 一乃拒不執行不便之法, 二乃推行便民有利之法, 三乃以詩文諷諭新法之失. 蘇軾還只是針對新法及其弊端進行一些公開的批評和指責, 幷未對王安石惡毒之進行人身攻擊. 蘇軾有〈湖州謝表〉, 其中有數語刺痛了當時的‘新進’人物, 激成製造‘烏臺詩案’的導火索. 當朝新黨一幇人誣陷蘇軾寫詩攻擊朝廷, 於是蘇軾逮捕入獄. 這時, 王安石已經罷相, 因此對烏臺詩案沒有直接的責任, 但蘇軾畢竟是因爲反對新法而罹禍的, 特別是, 迫害蘇軾的這伙人如李定和舒亶都是王安石一手提拔起來的新黨人物, 因而王安石對這件詩案不能不給予相當的關注. 王安石同蘇軾雖然在政治見解上存在分岐, 但在私人關係上却保持着友誼, 尤其晩年雙方相得甚歡, 在文章學術上更是彼此十分傾服的. 元豊七年, 蘇軾由黃州團練副使, 改授汝州團練副使, 蘇軾經過金陵, 專門拜見了王安石, 同遊各寺廟名勝, 談詩說佛, 唱和頗多. 王安石甚至勸蘇軾卜宅鍾山, 與他結隣而居. 在此以前蘇軾與王安石因爭新法, 頗多分岐, 而今二人處境已完全不同, 經過長談, 蘇軾已瞭解王安石當初之用心, 幷得知一些聞所未聞之內情, 所以二人思想已溝通, 感情更爲融洽, 在此別離之際, 蘇軾已悵然不捨矣. 蘇軾離開金陵後, 二人都眷眷於懷. 元豊八年神宗崩, 哲宗卽位. 司馬光爲門下侍郞, 請罷一切新法. 此時蘇軾因主張對新法區別對代而與昔日同黨司馬光發生嚴重衝突. 王安石去世後, 蘇軾代擬了一份勅書〈王安石贈太傅制〉, 對王安石的道德和文章給予了高度的估價. 王安石同蘇軾的關係, 有牴牾、有接近, 情況是較爲複雜曲折的, 他門在對新法改革問題上存在着分岐和爭論, 但未由此演爲互相攻擊, 却王安石晩年保持了友誼, 幷能在學術、文章上相互磨礪和推重.
  • 20.

    The Female Characters and The View of Womanhood in The Scholars

    KIM HYO-MIN | 2009, (15) | pp.359~381 | number of Cited : 2
    Abstract PDF
    本文以兩性關係爲中心視角, 探討了《儒林外史》中主要女性人物形象和吳敬梓的婦女觀以及其特徵和意義. 在小說中, 趙姨娘、王太太、聘娘、魯小姐等負面人物都被描寫爲功名富貴之心的奴隸, 她們顯露出把男性看做實現自己的世俗慾望的手段, 幷要徹底寄生于他們的態度. 因此, 他們的兩性關係不能成爲互相沟通的眞正關係, 而呈現出一種扭曲的關係. 另外, 她們的慾望基本上具有男性世俗慾望的模倣慾望或被移植的慾望的性格. 而且她們被描寫爲在男性中心社會中不能擺脫不平等命運的“他者”, 因而她們的奴性顯得更加黑暗. 這種女性敍事幷不只是爲了突現出儒林問題利用了她們, 而是爲了揭示奴化的遍在性這一現實問題的愼重和策略性的選擇. 另一方面, 作者通過設置作爲主體性存在的沈瓊枝這一理想人物, 使得她和負面人物們形成强烈的對比, 因此作品的現實批判意義更爲突出. 而且她還體現出要把被奴化的現實矛盾和兩性不平等同時克服的進步思考, 更加提高了女性人物的思想意義. 再有, 作者通過杜少卿夫婦的關係, 塑造出互相對等、互相沟通、和諧共處的兩性關係, 更突出地表現了兩性平等的理想. 如此,小说深刻地解剖了封建女性的奴化這一根本性現實矛盾, 同時還揭示出作爲他者的女性之悲劇命運, 幷提醒讀者女性作爲人的價値, 進而指向兩性平等和兩性共存, 這些本身就産生了不可忽略的人文意蘊. 在這一點上可以說, 小說絶不僅是知識分子小說, 而是一部人文經典, 而且作品中的女性形象爲此作出了一定的貢獻.
  • 21.

    《nan ke tai shou zhuan》 and 《nan ke ji》

    Ro hea Sook | 2009, (15) | pp.383~402 | number of Cited : 2
    Abstract PDF
    "夢幻诛仙"小说《枕中記》和《南柯太守傳》是唐代传奇小说的代表作。明代戏剧中, 湯顯祖的《四夢傳奇》是以梦境为题材的戏剧作品。其中,《南柯記》取材于《南柯太守傳》,《邯鄲記》取材于《枕中記》,这两部作品所表现的是情生情幻、亦真亦假的人生梦幻路。在本论文中,对《南柯太守傳》和《南柯記》的时代背景、主体思想和寫作技巧进行了比较。《南柯太守傳》的作者李公佐和《南柯記》的作者湯顯祖,在现实生活中没能实现自己的意向,过了怀才不遇的人生。这跟作者所生活过的社会背景有关。他们以“夢”为题材,通过小说、戏剧的形式表现了现实的厌世情绪。二剧借梦中之景,写现实之事,举凡社会的病态,人情的险诈,官场的黑暗以及知识分子的种种心理活动,均跃然纸上。剧本布上了一层“色即是空”,“浮世芬芬蚁子群”的佛家和道家思想的迷雾。寫作技攪也是,通过‘人生若夢’为主题的夢境运用方式表现了人生如梦、富贵如烟的思想。
  • 22.

    A Research on the Romantic Sentiment of “West Lake”Novel

    Eunsun Ham | 2009, (15) | pp.403~414 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    In the history of the Chinese fiction, the “West Lake”fiction is a very special category named with a geographic sign. As a very famous kind of fiction, the scene depicted in the ficion, the characters shaped in the fiction and the polt created in the fiction are so closely related with the West Lake, which is very well known for its beautiful landscape. Since the West Lake is the most romantic landscape in the Chinese culture, the literature works gestated from the West Lake culture should also be filled with the polychrome romantic sentiment. This article will focus on the landscape commited by the sentiment, the characters with full affection and nature, and the love stories with lingering passion to explain the romantic sentiment with so much poetry and fantastic that expressed in the “West Lake”fiction.
  • 23.

    On the Art of Kehun in Li Yu's Drama

    Park sung hun | 2009, (15) | pp.415~432 | number of Cited : 1
    Abstract PDF
    科诨,即插科打诨的略称. 科多指动作, 诨多指语言. 所以可以說科诨是滑稽性的动作和语言的合称,, 是戏曲中各种使观众发笑的穿插. 李渔,明末清初戏曲作家、有戏《笠翁十种曲》传世, 大都为风情滑稽剧. 他以为戏剧是大众开心解忧的娱乐工具, 观众是花了钱来寻乐子的, 娱乐性,喜剧、喜剧效果,应该是戏剧的艺术追求. 所以科诨成了他追求喜剧效果不可或缺的主要艺术手段之一. 他在《闲情偶寄·词曲部》中就专列“科诨”一节, 从理论上阐述了科诨的重要性, 论述了科诨与观众接受的密切关系; 认为科诨是刻画喜剧形象的重要手段, 科诨要为塑造喜剧形象服务. 他从“戒淫亵”、“忌俗恶”、“重关系”、“贵自然”四个方面, 从理论上对科诨艺术的魅力作了充分的估价, 提出了超越前人的最为系统的科诨理论. 在一定意义上, 李渔的科诨理论也是空前绝后的, 在他之后还没有人提出更为系统和更为精辟的科诨理论. 我在本文從科諢的重要性, 自然性, 通俗性的三個方面仅探讨李渔科诨艺术. 我發見 ,我们應該把李渔的“結構”、“词采”、“宾白”和“科诨”联系起来理解, ,才可以系统掌握李渔对科诨要求和運用.
  • 24.

    A study on analyzing the relationship between the theatrical performances at the chamber of commerce and the merchants of the Ming-Qing dynasty

    Mikyung Cha | 2009, (15) | pp.433~445 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    The period of Ming-Qing dynasty in the Chinese history is well represented as the time of economic development in terms of quantity and quality of trades. The small and medium cities known as the shizhen(市镇) had been densely clustered near the cannel zone to be portrayed as acinus of grapes. These cities had been networked through road system and closely interacted through trades. The boundary of trades had been expanded even to the remote regions beyond city limits and the magnitude of merchants' traffic had been dramatically increased. The merchants had even developed the distributional networks of their own. Since the merchants had to travel remote regions far from home provinces to trade, they had been motivated to form a social associations based on the spirit of cooperation and goodwill to overcome the difficulties laid upon them. The merchants who share same home state, province, and prefecture or who engage in same type of business had organized their own chamber of commerces in big cities like Beijing(北京)or Suzhou(苏州). Typically, the chamber of commerce had the spaces for business, dwelling, shrine, and theatrical stage with audience stand. It is quite natural to wonder why the chamber of commerce, regarded as the home town by the merchants in foreign cities, had a space for the theatrical stage with audience stand. More specifically, what did the theatrical performances inside the chambers have to do with the merchants of the Ming-Qing dynasty? With historical perspective in mind, I have made an attempt to analyze the implication and influence of the chamber performances in the Ming-Qing dynasty to the development process of the Chinese theatrical performances.
  • 25.

    A study on Plot of 《Sunrise》-Centering around Analysis on Conflict Connection

    Deuk-Chang Cho | 2009, (15) | pp.447~474 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    契訶夫戱劇主要描寫日常生活瑣事的敍事性與潛伏的內心衝突, 不像西方傳統戱劇以情節與外部衝突爲中心地位。曹禺創作《雷雨》以後, 仰慕契訶夫戱劇敍事模式, 要經過《日出》創作, 反映契訶夫戱劇敍事模式的特點。因此, 曹禺要塑造陳白露形象, 以陳白露的內心衝突爲中心, 表現主題思想。但是由於未掌握契訶夫戱劇敍事技巧, 曹禺的這種企圖歸於半成功。 我們經過這回硏究, 可以了解如下的。第一, 經過考察《日出》情節的基本結構, 探討了《日出》也有西方傳統戱劇情節特點。幷且, 經過考察各種矛盾關係, 可以了解作者對不合理社會的控訴。還有, 探討了《日出》的情節裏有懸念、伏筆、新人物與新事件的加入、發現與突轉、錯位、象徵等技巧。第二, 經過考察《日出》情節的結構模式, 探討了《日出》突破《雷雨》的封閉式結構, 使用開放式結構與契訶夫戱劇敍事模式, 其結果沒有主情節與主人公, 還有所遵守西方傳統戱劇常用的三一律規律。 從對《日出》情節的考察, 我們可以了解一些曹禺戱劇形式的特點, 又可以發現曹禺追求創新的精神。
  • 26.

    Ding Ling's Feminine Novel and Discussion on Woman

    노승숙 | 2009, (15) | pp.475~489 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    有史以来,性的话语在私下里被暗暗探讨,造就了一种最隐秘的话语空间,公开提出深思的时间并不长。中国现代史处于中国女性史的开端期,自由恋爱、自由婚姻、自立独立的问题在理想和现实中彷徨的时期。在五四退潮的女性话语中,丁玲笔下的女主人公莎菲,否定作为封建女性的自我,而又全面拒绝了以结婚和家庭为代表的女性压迫机制。她用极端的方式反叛依旧的男性,依旧的结婚,依旧的女性遭遇。该作品当时引起了先进的女性话语,文坛与社会都对女性的性欲望和整体性开始具体探讨。后来丁玲不断地供给中国文坛响力较大的有关女性意识的作品,比如<一九三○年春上海(之一)(之二)>、<我在霞村的时候>、<三八节有感>等等,这些作品都处于该时期女性话语的最中心领域。本问通过对丁玲现代时期写作的几篇女性作品的解读,来分析丁玲在时代的变化当中所发展的女性意识的变迁。
  • 27.

    A Cultural Analysis on OuyanXiu's Record of Collecting Antiquities(JiguLu)

    박준수 | 2009, (15) | pp.491~506 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    宋代歐陽修被認為詩文專家,而對於他在其它面向的努力,諸如集錄古碑刻上所投注的心力,以及晚年餘暇在書法上的努力,則常為學者所忽略。筆者透過他的《集古錄跋尾》內容,試圖探討歐陽修集古活動的真實內涵。 本文一開始探從討集古愛好趨向,至於分析他的研究方法論. 筆者發現歐陽修的集古一事,應是在一股極為強烈的好古癖好下發生的,所從事的一項活動。因為古碑之蒐集,原本是可遇不可求之事. 辨識古文字,亦非歐陽修之所專擅. 而缺乏書法的權威性,也是他常感不足之處。還好在他專心致志的追索下,時有所得. 並且有幾位好友對他提供了不少意見,使他獲益匪淺,終於成金石學界的重要先鋒。《集古錄跋尾》除金石學之外,還可見其強烈的書法理論多創見,雖然這些論點,未必有嚴密之組織與架構,只是隨想隨記而散見於各碑碑末的跋尾,但也因此,若要研究歐陽修的書法成就、排佛思想及在史學上的創發,《集古錄跋尾》反倒成了最真實、最自然的資料。 接着本文針對他在《集古錄跋尾》裡有關書法的跋語,探求他在書學上的努力。經由資料的分析歸納,筆者看到歐陽修在書法上所付出的努力,其實並不遜於書法名家. 歐陽修在《集古錄跋尾》裡傳達出的許多見解,表達了他獨到的書法觀念,諸如,對書法的批評著重人品的修為,對書法的學習採取享受樂趣的方式等等,而他之於宋代前期書法的不振所提出的看法,也有助於今人對宋代前期書法的瞭解。 針於歐陽修在金石學上的創發,以金石證史,是他在史學上的一項創舉,歷代不乏學者對他作出高度推崇,本文詳加整理分析《集古錄跋尾》在史學上的實際應用與作法,以見歐陽修對史料的科學態度,並藉此感受他金石證史之功。由此書看來,歐陽修並不是全然肯定金石資料之正確性,因為他發現金石資料亦有其錯誤之處,若沒有進一步探討,而遽以證史,則恐有失誤。《集古錄跋尾》亦可提供歐氏對於文品德,而只是想藉金石以期不朽之作法.
  • 28.

    Tang Poetry and Wines of Tang Dynasty

    LEE HAE WON | 2009, (15) | pp.507~536 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    酒樓食店是唐代各類店鋪中數量最多的, 無論是在都市城鎭, 還是在鄕裏村社隨處可見. 長安與洛陽兩京是皇城所在地, 官商士庶與詩人八方聚集, 各國使節與商人往來不絶, 故酒旗高懸, 酒樓林立. 長安西市一帶頗著名的酒家, 凡全國各地特産與以貢物獻的名酒, 獻給朝廷, 或在兩京可以買到, 如西市所售的蝦蟆陵郎官淸、阿婆淸就是各場全國的好酒. 唐時期經濟發達, 酒的品種豐富多彩, 就名稱而言, 約有300餘種.《全唐詩》中涉及到的名酒也有臘酒, 麥酒, 紫酒, 蠻酒, 烏程酒, 楚醪, 旨酒, 灰酒, 魯酒, 淸酒, 九醞, 新羅酒, 桂酒, 松花酒, 柏酒, 竹葉酒, 春酒, 白酒, 菊花酒, 桑落酒, 社酒, 松花酒, 琥珀酒, 蜀酒, 等幾十種. 李肇所撰的《唐國史補》卷下槪括當時 各地名酒說, “酒則有郢州之富水, 烏程之若下, 滎陽之土窟春, 富平之石凍春, 劍南之燒春, 河東之乾和葡萄, 嶺南之靈溪博羅, 宜城之九醞, 潯陽之湓水, 京城之西市腔、蝦蟆陵、郎官淸、阿婆淸. 又有三勒漿類酒, 法出波斯.” 這些酒以外, 魯酒、 新豐酒、桑落酒、宜春酒等也是唐代有名的酒. 唐詩能達到中國古典詩歌的最高峰與其創作題材的廣闊和多樣不可分, 而詩人們關于商業描寫的作品又占了唐詩中很大一部分, 其中有許多還成了千古名句. 這些詩人們的詩創作是與釀酒業的發達有密切的關係. 通過這些詩人們的詩作品, 我們就了解唐代酒的種類、釀造業的發達、酒家的面貌、名酒的特徵.
  • 29.

    Influence of the Shanghai Concession at Modern Chinese Culture Building

    Cheol-won Lee | 2009, (15) | pp.537~552 | number of Cited : 4
    Abstract PDF
    西洋帝國主義在中國設立的第一个租界,是上海英國租界(1845年設立,1869年改爲公共租界). 接着,法, 美, 德, 俄, 日 等資本主義列强,以利益均霑爲由,也先后在中國一些通商口岸强行設置租界. 租界從形式上看,是外國商民居住,經商的地方;實際上,資本主義帝國主義列强在租界內,實行了完全不受中國行政系統管轄和法律制度約束的統治制度,卽植民主義統治制度. 淸朝時期,在各通商口岸的30多个外國租界中, 以上海租界爲最大, 帝國主義統治時間最長. 1844年,英美兩國就在上海設立了11家洋行,其中著名的有怡和洋行,大英輪船公司,沙遜洋行,仁記洋行, 旗昌洋行等. 10年之后外商在上海開設的洋行激增之120多家.同時外國商船和貨物數量亦与年俱增. 廣州的外貿重心地位已被上海所取代. 1853年上海進出口總額超過了廣州. 隨着上海經濟的發展爲中國海外貿易中心和最大的商埠地.租界的發展,是由黃浦江邊遂漸向西擴展,首先經營的地區是外灘. 近代中國文明的形性上,上海租界設立和作用不少,其西洋文明向中國影向也極大. 從1953年租界內認定華洋同住了以後,西洋先進科學技術和資本主義生産樣式推動了誇大妄想的中華思想下的中國近代文明改造了. 所以近代中國文明史上看上海租界的設立和發展僅有接密的關係.
  • 30.

    A study of Sa-Skya through the meeting of Tibet and Mongolia

    이정환 | 2009, (15) | pp.553~574 | number of Cited : 0
    Abstract PDF
    西藏的萨迦派在蒙古和西藏的关系方面起到了中枢性的作用。当时这两个民族,也可以看作是两个国家,他们的见面从政治上看,反映了当时依赖于蒙古势力的力量的原则。对于蒙古来说,也许可以认为西藏是使蒙古势力扩张的巨大的历史过程之一,但根据当时的记载,西藏绝对不是蒙古的属国。不过西藏整体上收到了蒙古的影响这一点不可否认。另外,从这一时期开始蒙古对西藏的影响,经历了元朝灭亡,一直持续到明、清时期。蒙古的影响是如此的巨大,主要是政治上的影响,相反,西藏对蒙古产生了宗教上的影响。西藏对蒙古宗教方面的影响开始于萨迦派,并得以进一步巩固。通过宗喀巴的宗教改革产生的格鲁派,成为西藏和蒙古的关系更为密切的契机。尤其是由噶举派传承下来的班禅和达赖喇嘛这两个化身的诞生,使西藏和蒙古的关系走的更近了。特别是到了达赖喇嘛五世,西藏和蒙古的关系已经超越了宗教的范畴,而是在政治上,基于互相的需要,其关系得以进一步强化。也就是说,在宗教上由萨迦派开始对蒙古产生影响,这一影响由格鲁派完成。前面也提到,在格鲁派对蒙古进行宗教上的影响以后,基于政治上的因素一直存在。这表明,蒙古和西藏的关系不单纯是宗教上的关系,而是从政治目的角度开始的。 本论文将简要地探讨蒙古经过怎样的渠道与西藏接触,并形成相互的关系这一问题。这也可以看做是对于现在蒙古和西藏的具有密切关系的一种考察。现在西藏对蒙古宗教上的影响是众所周知的事实。另外,对此达赖喇嘛的存在产生了绝对的作用,由此带来了所谓格鲁派的教派被世界了解的结果,蒙古的藏传佛教也从这一角度上被理解。但是西藏佛教传播到蒙古的决定性的开端并不是格鲁派,而是萨迦派。蒙古和西藏在历史上之所以关系变得密切也是因为萨迦派。 本论文之所以把对蒙古产生巨大影响的萨迦派作为考察对象,理由之一是,萨嘉派对历史上西藏和蒙古关系的形成起了决定性的作用;理由之二是,笔者认为西藏的政教合一体制由萨迦派开始。 当时蒙古扩张势力的野心也向西藏延伸,西藏的萨迦派以此为契机,使自己的势力得以巩固。也就是说,蒙古通过代表西藏的萨迦派有效地统治了西藏,而萨迦派在蒙古的庇护下扩张了自己的势力。在这个过程中,萨迦派成为统合政治和宗教的绝对优势教派,同时西藏的政教合一体制也开始萌芽。因此可以说,萨迦派在形成西藏和蒙古的关系方面起到了重要的作用,进而对西藏的宗教和政治产生了巨大的影响。 本论文可以概述如下:第一章主要通过萨迦的由来阐述萨嘉派是如何形成的;第二章主要探讨了萨迦派的班吉达和他的侄子八思巴是如何促进西藏和蒙古的关系形成,又如何在宗教和政治上掌握西藏,以及当时蒙古的立场;第三章简单地指出了本钦和囊钦的设置源于蒙古的意志,分析了蒙古对西藏实质性的、具体的影响;第四章对随着蒙古的灭亡,西藏的绝对权力持有者萨迦派也随着没落的背景进行了说明。
  • 31.

    The family name of chinese and historical characteristics of making name

    Min JaeHong | 2009, (15) | pp.575~594 | number of Cited : 10
    Abstract PDF
    本文是对中国人的姓氏和名字进行研究的,也是对中国人的姓和氏进行全面考察的。中國人非常重視起名字。中國人的姓氏和名字意味着中國人的文化意識和時代特徵。上古时代,姓氏反映的是母系社会,但在往父系社会过度时渐渐出现了各种各样的姓氏。本文打算首先考察中國姓氏學的專門著書, 各時代的起名或者命名的特點, 中国姓氏的各类型的由来,而且對少數民族的姓氏和名字進行硏究。
  • 32.

    Finding Oneself in Pictures Shot by the Other - A preliminary study of Korea-China film exchange history before 1949

    Dong Chion Zang | 2009, (15) | pp.595~609 | number of Cited : 2
    Abstract PDF
    한국과 중국에서 영화문화의 발전은 각각 근대화의 진행과정과 밀접한 관련을 갖는다. 특히 동아시아의 문화적 네트워크를 근대적 형태로 재구축하는 과정에서 영화의 공헌은 가히 절대적이었다고 할 수 있다. 한국과 중국이 근대문화를 수용하고 민족영화를 창조해가던 시기는 또한 식민 또는 반식민의 사회적 위난기였다. 그렇기 때문에 양국의 영화교류는 비록 한계도 많았지만, 또한 강렬한 문화적 아이덴티티를 공유할 여지도 많았다고 할 수 있다. 이것은 당시 한국의 간행물에 실린 적지 않은 중국영화계 소식과, 상하이로 진출하여 영화를 만든 ‘상하이파’ 한국영화인들에 관한 사료를 통해 확인할 수 있다. 그러나 1937년 중일전쟁 이후, 양국 영화인들의 교류는 이전보다 훨씬 더 엄격하게 통제되었으며, 상하이영화 대신 일본의 자본으로 만들어진 만주영화가 한국인들의 중국 상상을 대체하게 된다. 양국이 해방을 맞은 이후 도래한 냉전으로 오랜 단절의 시간을 거쳐, 한중 양국의 영화문화 교류는 21세기 들어 마침내 전에 없는 성황을 맞게 되었다. 1930년대에 이루어진 한중 영화 교류는 비록 오늘날의 그것에 견줄 바가 아니지만, 양국의 근대문화 교류사에서 빼놓을 수 없는 매우 가치 있는 역사적 경험이었다고 할 수 있다. 저자는 중화민국 시기 중국의 국제 문화교류에 대한 연구의 연장선에서 본고를 집필하였다. 따라서 작품 자체보다는 1949년 이전 한중 양국의 영화문화 교류 과정과 그 문화적 특징에 초점을 두고 탐색하였다.
  • 33.

    A comparative study of Chinese culture and value added tax system

    조광희 | JEONGTAEBEOM | 2009, (15) | pp.611~632 | number of Cited : 1
    Abstract PDF
    The purpose of this study is to reconfirm the applicability of the cultural and political factors to Chinese value added tax systems by comparing similarities between Korean tax system and Chinese tax system. In addition, there has been some effort to apply Chinese traditional commercial culture to organizational culture. Chinese traditional commercial culture has relevance in explaining the flexibility that changes GNP type value added tax system into consumption type one. The results of the study reveals many differences and similarities between Korean value added tax system and Chinese value added tax system in many aspects. Especially this study attempts to provide useful information for Korean firms that plan to get in the Chines business.
  • 34.

    A study of Chinese speaking materials in Japanese Colonial Period

    Eunhee So | 2009, (15) | pp.633~645 | number of Cited : 7
    Abstract PDF
    本文为二十世纪韩国汉语教科书系列研究之一,着重介绍了日帝殖民地时期韩国学者编纂的汉语教科书以及这些材料给研究汉语语言、社会文化、历史、贸易、韩国汉语教育史等方面带来的影响。