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pISSN : 2093-2707 / eISSN : 2671-5856

2020 KCI Impact Factor : 0.82
목적과 범위
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본 학술지는 는 다음과 같은 영역을 포함, 건강과 커뮤니케이션의 문제를 다룬 다양한 주제의 헬스커뮤니케이션 관련 논문을 심사 대상으로 합니다. • 헬스커뮤니케이션 분야의 발전 • 미디어(전통미디어 및 뉴미디어 포함)와 건강 • 건강정보와 건강문해력 • 공중보건과 커뮤니케이션 • 건강행위촉진 및 공공캠페인 • 사회마케팅과 건강 • 건강정책과 커뮤니케이션 • 위험 및 위기 커뮤니케이션 • 의사-환자 커뮤니케이션 • 건강커뮤니케이션에 있어서 윤리적 문제 • 기타 건강과 커뮤니케이션 문제를 다룬 연구
편집위원장
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주영기 (한림대학교)
인용지수
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  • KCI IF(2년) : 0.82
  • KCI IF(5년) : 0.0
  • 중심성지수(3년) : 1.42
  • 즉시성지수 : 0.0

최근발행 : 2021, Vol.20, No.1

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  • Hope in the Depths of Despair: Theorizing About Hope in the Fear Appeal Context

    김한영 | 한정엽 | 2021, 20(1) | pp.1~35 | 피인용수 : 0
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    The present article investigates the antecedent and consequence of hope arousal over the course of processing a fear appeal message by considering constructs and propositions of the extended parallel process model (Witte, 1992). In order to empirically test the mechanism through which hope is produced, this study employed an online experimental study concerning genital warts and HPV vaccination. In the experiment, participants first attended to threat information about HPV infection and genital warts, and then read efficacy information about the effectiveness of HPV vaccination. Results revealed that the impact of perceived efficacy on hope was greater when perceived threat level was higher. Furthermore, evoked hope predicted participants’ intention to adopt a self-protective behavior. The effect of perceived efficacy on intention was mediated by hope, and this mediation effect was greater when a level of perceived threat was higher. The results of this article demonstrate that the emotion of hope needs to be considered as an important affective construct explaining a potential mechanism underlying the persuasive process of fear appeals.
  • 대중의 정신건강 상담 의도에 영향을 미치는 요인: 정신건강 전문가의 특성, 인지도, 상담 경험 여부를 중심으로

    이주경 | 구본주 | 이민지 외 2명 | 2021, 20(1) | pp.37~74 | 피인용수 : 0
    초록 PDF
    본 연구는 주요 정신건강 전문가에 대해 대중이 인식하는 전문가들의 특성, 인지도, 상담 경험 여부가 대중의 정신건강 상담 의도에 미치는 영향을 탐구하고자 하였다. 본 조사는 온라인 설문 조사로 진행되었으며, 총 321명의 데이터를 분석하였다. SPSS 통계 분석 프로그램을 이용하여 상관분석과 프리드먼 검정, 다중회귀분석을 실시하였다. 정신건강의학과 의사의 경우 신뢰성과 상호작용성이 상담 의도에 가장 큰 영향을 미쳤으며, 다음으로는 상담 경험 여부와 인지도가 상담 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 정신건강의학과 의사의 전문성은 상담 의도에 유의한 영향을 미치지 못했다. 정신건강 심리사의 경우에는 신뢰성과 상호작용성이 유의한 영향을 주었지만 인지도와 전문성, 상담 경험 여부는 통계적으로 유의한 영향을 미치지 못하였다. 정신건강 사회복지사의 경우 신뢰성과 상호작용성이 상담 의도에 영향을 미치는 것으로 분석되었지만, 전문성, 인지도, 상담 경험 여부는 유의한 영향을 주지 못했다. 모든 정신건강 전문가에서 공통적으로 신뢰성이 상담 의도에 가장 큰 영향력을 갖는 것으로 보고되었으며, 상호작용성이 그 뒤를 이었다. 하지만 전문성은 통계적으로 유의한 영향을 미치지 못했다. 이러한 결과를 통해 각 정신건강 전문가에 맞는 실증적 조언과 정신건강 전문가의 대중소통 방향성을 제시하고자 한다.
  • Do Consumers Trust Healthy Menu Advertising from Fast Food Brands? Influence of Brand and Consumer-related Factors

    최호준 | 함정민 | Leonard N. Reid | 2021, 20(1) | pp.75~113 | 피인용수 : 0
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    Fast food restaurants are increasing the number of healthier menu items to counter the criticism of promoting energy dense and nutritionally poor fast foods. However, relatively fewer studies have specifically investigated whether the promotion of healthier menu items will be positively perceived and trusted by consumers as intended. Building on previous research, this study investigated the influence of health consciousness, brand commitment, and perceived brand healthiness on consumer perceptions of healthy benefit, unhealthy risk, taste, and ad-trust following exposure to fast food restaurant advertisements featuring healthy food choices. Using a set of moderated regression analyses, the results found that consumers’ perceived benefit, taste, and advertisement trust tended to increase for healthier menu brands, and for more health-conscious consumers and those committed for the advertised brands. Theoretical and practical implications of the findings are discussed to promote healthy food marketing.