Future Directions for Instructional Design Research: Considering the Expansion of Knowledge Technologies
[book] 강명희 / 1995 / 교수공학: 정의와 영역 / 교육과학사
[journal] 강승훈 / 2004 / 디지털 시대의 신인류 디지털 네이티브 / LG주간경제 9 (1) : 8~14
[journal] 강이철 / 2000 / 교육공학과 설계학 / 교육공학연구 16 (3) : 127~147
[book] 강홍렬 / 2006 / 메가트렌드 코리아 / 한길사
[book] 김영수 / 1998 / 교수설계 in 서울대학교 교육연구소(편) in 교육학 대백과 사전 / 하우동설.
[journal]
김유미
/ 2002
/
an investigation of brain-based teaching-learning principles and application methods
/ 교육학연구
/ 한국교육학회
40
(3)
: 247~270
[confproc] 김희배 / 2006 / 교육정보미디어학회와 교육공학회의 정체성 및 역할 재정립에 관한 소고 / 2006춘계학술대회발표논문 / 한국교육정보미디어학회
[journal] 나일주 / 1995 / 교수매체 연구의 현대적 과제: 교수매체의 효과성 논쟁을 중심으로 / 교육공학연구 11 (1) : 47~71
[journal]
나일주
/ 2006
/
이러닝 학습환경에서의 학습용 웹 화면의 구성 요소에 대한 학습자 인식 분석
/ 기업교육연구
8
(1)
: 59~79
[web] 나일주 / 교육공학 관련이론 in 서울:교육과학사.뇌 편집부 in 뇌과학이 밝히는 지능의 세계 / Available: www.brainmedia.co.kr/service
[journal]
박기용
/ 2007
/
Reflections on Instructional Design as a Designing
/ 교육공학연구
23
(1)
: 63~96
[journal] 박성익 / 1992 / 제1세대 교수설계이론에서 제2세대 교수설계이론으로의 패러다임 전환에 관한 소고 / 교육학연구 30 (2) : 107~122
[report] 백영란 / 2007 / 세컨드 라이프 바로잡기. SW Insight 정책리포트 / 한국소프트웨어진흥원정책연구센터 : 23~
[journal] 송상호 / 1998 / ARCS모델에 대한 비판적 고찰: 가정, 특징, 그리고 이론적 쟁점들 / 교육공학연구 14 (3) : 155~175
[journal] 송상호 / 2002 / 교육방법의 의미 고찰로부터 시사되는 교육공학의 과제: 기업교육방법들을 고려하며 / 교육공학연구 18 (2) : 69~90
[book] 양용칠 / 2002 / 수업설계를 위한 학습 심리학 / 교육과학사
[journal] 유영만 / 1994 / 수업체제설계의 연구동향과 발전방향: 패러다임 전환과 이론적 실천에의 시사점 논의를 중심으로 / 교육공학연구 10 (1) : 3~43
[book] 유영만 / 2006 / 교육공학의 학문적 지평확대와 깊이의 심화 / 원미사
[other] 유용하 / 2007 / 서울대 연구팀, 학습·기억능력 높이는 방법 발견 / 매일경제
[journal] 이승희 / 2002 / 성찰적 실천의 관점에 비추어 본 수업설계자의 전문성 개발방안 탐색 / 교육정보미디어연구 8 (2) : 173~193
[journal]
이정모
/ 2002
/
The Past, the Present, and the Future of Cognitive Science: A Korean Perspective
/ 인지과학
/ 한국인지과학회
13
(4)
: 69~79
[journal]
임철일
/ 2005
/
A developmental study on the paper-based rapid prototyping methodology for Web-based Instruction
/ 교육공학연구
21
(1)
: 3~28
[journal] 임철일 / 1996 / 교수설계이론의 특성과 가능성 / 교육공학연구 12 (1) : 1~17
[book] 전황수 / 2006 / 차세대 신 성장 동력: IT-BT-NT 융합기술혁명. ETRI CEO Information / 한국전자통신연구원 : 39~
[book] 鄭仁星 / 2008 / 最適モデルによるインストラクショナルデザイン: ブレンド型eラ-ニングの?果的な手法 / 東京電機大?出版局
[book] 조일현 / 2006 / 유비쿼터스 기반 융합 학습 해외 사례 분석 / 한국교육학술정보원
[other] 한겨레신문사 / 1999 / 새 천년, 새 세기를 말한다 / 한겨레신문사
[journal] Azuma, R. T. / 1997 / A survey of augmented reality / Presence: Teleoperators and Virtual Environment 6 (4) : 355~385
[book] Cohen, D. / 1993 / 휴먼 게놈을 찾아서? / 동녘
[book] Davies, I. / 1995 / Re-inventing ISD in Instructional design fundamentals: A review and reconsideration / Educational Technology Publications
[journal] Dick, W. / 1993 / Enhanced ISD: A response to changing environments for learning and performance / Educational Technology 33 (2) : 12~16
[book] Eliot, L. / 2004 / 우리 아이 머리에선 무슨 일이 일어나고 있을까. / 궁리
[book] Finn,J.D. / 1961 / The tradition in the iron mask. Extending education through technology : 7~17
[book] Gantz, J. / 2007 / The expanding digital universe: A forecast of worldwide information growth through 2010(IDC Whitepaper) / IDC
[journal] Gustafson, K. / 1993 / Instructional design theory:Clouds on the horizon / Educational Technology 33 (2) : 27~32
[journal] Heinich, R. / 1984 / The proper study of instructional technology / Educational Communication and Technology Journal 32 (2) : 67~87
[journal] Heinich, R. / 1985 / Instructional technology and the structure of education / Educational Communication and Technology Journal 33 (1) : 9~15
[journal] Hoadley, C. / 2004 / Learning and design: Why the learning sciences and instructional systems need each other / Educational Technology 44 (3) : 6~12
[other] Holeton,R / 2003 / Technology for the new generation of students overview / Presentation for Association of Communications Professionals in Higher Education.
[journal] Jonassen, H. / 1995 / Supporting communities of learner with technology: A vision for integrating technology with learning in schools / Educational Technology 35 : 60~63
[book] Kember, D. / 1995 / The impact of student learning research and the nature of design on ID fundamentals in : Instructional Design Fundamentals: A review and reconsideration / Educational Technology Publications
[book] Lawon, B. / 1980 / How designers think. London / Architectural Press
[journal] Martin, B. L. / 1990 / Instructional systems design and public schools / Educational Technology Research & Development 38 (2) : 61~75
[book] Moore, M. G. / 2003 / Handbook of distance education / Lawrence Erlbaum
[journal] Morgan, R. M. / 1978 / Educational technology: Adolescence to adulthood / Educational Communications and Technology Journal 26 : 142~152
[journal] Perez, R. S. / 1995 / Designer thinking: How novices and experts think about instructional design / Performance Improvement 8 : 80~95
[book] Reiss, C. / 1993 / The harshy realities of ISD: Too many boxes, too little time or money.?Paper presented at the Annual Conference of the National Society for Performance and Instruction
[journal] Rha, I. J. / 2008 / Human visual intelligence and the new territory of educational technology research / Educational Technology International 8 : 1~16
[book] Richey, R. C. / 1992 / Designing instruction for the adult learner: Systemic training theory and practice / Kogan Page
[journal] Richey, R. C. / 1995 / Trends in instructional design: Emerging theory-based models / Performance Improvement Quarterly 8 (3) : 97~111
[book] Richey, R. C. / 1995 / Enhancing instructional systems design through contextual analysis in : Instructional design fundamentals: A reconsideration / Educational Technology Publications
[journal] Rowland, G. / 1992 / What do instructional designers actually do? An initial investigation of expert practice / Performance Improvement Quarterly 5 (2) : 65~86
[book] Sawyer, K. / 2006 / The Cambridge handbook of the learning sciences / Cambridge University Press
[book] Spitzer, M. / 2006 / Brain research and learning over the lifecycle / OECD Publications : 47~62
[book] Steinmuller, K. / 2007 / 술의 미래, 상상 그 너머의 세계 / 미래의 창
[journal] Tessmer, M. / 1995 / Context-sensitive instructional design models: A response to design research, studies, and criticism / Performance Improvement Quarterly 8 (3) : 38~54
[journal] Tessmer, M. / 1995 / Context-sensitive instructional design models: A response to design research, studies, and criticism / Performance Improvement Quarterly 8 (3) : 38~54
[book] Toffler, A. / 1990 / Powershift: knowledge, wealth and violence at the edge of the 21st century / Bantam Books
[journal] Weiser, M. / 1991 / The Computer for the 21. st. Century / Scientific American 265 (3) : 94~104
[journal] Winer, L. R. / 1995 / The present and future of ID practice / Performance Improvement Quarterly 8 : 55~67