The Effect of Self-Regulation Learning, Teaching Presence, and Academic Achievement in the K-MOOC Setting
[journal]
고은현
/ 2006
/
The Exploratory Empirical Study of Teaching Presence as a construct in Online Learning Context
/ 교육정보미디어연구
/ 한국교육정보미디어학회
12
(4)
: 263~287
[journal]
곽수란
/ 2006
/
Determinants of academic achievement on academic high school students
/ 교육사회학연구
/ 한국교육사회학회
16
(3)
: 1~29
[other] 교육부 / 2016 / 16년 한국형 온라인 공개강좌(K-MOOC)운영계획마련
[other] 교육부 / 2016 / 한국형 온라인 공개강좌(K-MOOC), 최고의 강의는?
[thesis] 구예성 / 2017 / 대학의 K-MOOC 개발과 운영에 대한 요구분석 및 개선방안 / 석사 / 숙명여자대학교 대학원
[other] 국가평생교육진흥원 / 2018 / 2018년 한국형온라인공개강좌(K MOOC)운영계획 발표자료
[journal]
권성연
/ 2011
/
Examining the relationships among teaching presence, learning approaches, learners' perception of satisfaction and effectiveness in online learning environments
/ 교육공학연구
/ 한국교육공학회
27
(3)
: 535~560
[report] 기영화 / 2017 / 한국형 온라인 공개강좌 활용도 제고 방안 연구 / 국가평생교육진흥원
[thesis] 김보은 / 2011 / 도덕과 수업에서의 학습동기가 학업성취도와 도덕적 판단력에 미치는 영향 / 석사 / 이화여자대학교 교육대학원
[thesis] 김세련 / 2013 / 온라인 수업환경에서 학습자 참여와 학습만족도 및 인지된 학업성취도에 대한 학습자의 이러닝 준비도와 교수실재감의 효과에 관한 연구 / 석사 / 고려대학교 대학원
[journal]
김소영
/ 2012
/
The Difference of Self-regulated Learning with respect to Achievement for the Middle School Students
/ 중등교육연구
/ 사범대학부속중등교육연구소
60
(1)
: 243~264
/ 10.25152/ser.2012.60.1.243
[journal]
김자미
/ 2015
/
Implications for the K-MOOC from FutureLearn of U.K. and FUN of France
/ 비교교육연구
/ 한국비교교육학회
25
(4)
: 293~320
[thesis] 김주경 / 2018 / 한국형 온라인 공개강좌(K-MOOC)의 특성과 교육효과에 관한 구조적 관계분석 / 박사 / 고려대학교 대학원
[thesis] 김지심 / 2009 / 기업 이러닝에서 실재감과 학습효과의 구조적 관계 규명 / 박사 / 이화여자대학교 대학원
[journal]
김지심
/ 2010
/
Structural Relationship among Teaching Presence, Learning Presence, and Effectiveness of e-Learning in the corporate setting
/ 아시아교육연구
/ 교육연구소
11
(2)
: 29~56
/ 10.15753/aje.2010.11.2.002
[journal]
남상은
/ 2017
/
Interaction Patterns in Korea Massive Open Online Course(K-MOOC) through a Case Study
/ 교육정보미디어연구
/ 한국교육정보미디어학회
23
(4)
: 735~762
/ http://dx.doi.org/10.15833/KAFEIAM.23.4.735
[thesis] 박락영 / 2008 / 이러닝 학습자의 학습전략 분석을 위한 측정도구 개발 / 박사 / 충남대학교 대학원
[thesis] 박진형 / 1998 / 원격대학생들의 학업중단 관련요인 연구 / 석사 / 서울大學校 大學院
[journal]
박태정
/ 2016
/
A Content Analysis on Learning Experience of K-MOOC(Korea-Massive Open Online Course) : Focused on Korean University Students
/ 한국콘텐츠학회 논문지
/ 한국콘텐츠학회
16
(12)
: 446~457
/ http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.12.446
[journal]
박혜정
/ 2008
/
Relationships Between e-learning Effectivenessand Its Related Factors in Higher Education
/ 교육공학연구
/ 한국교육공학회
24
(1)
: 27~53
[journal]
방선희
/ 2012
/
A Study on strategies of Self-directed Learning to Promote Smart Learning
/ 평생학습사회
/ 원격교육연구소
8
(1)
: 93~112
[journal]
배예선
/ 2014
/
A Study on Analysis of Current Status and Improvement Suggestions for Massive Open Online Courses
/ 한국정보통신학회논문지
/ 한국정보통신학회
18
(12)
: 3005~3012
/ http://dx.doi.org/10.6109/jkiice.2014.18.12.3005
[journal]
변문경
/ 2017
/
K-MOOC(Korea Massive Open Online Course) learner motivation: Initial motivation for enrollment and continuing motivation for completion
/ 학습자중심교과교육연구
/ 학습자중심교과교육학회
17
(3)
: 125~154
/ http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.3.125
[journal] 신민희 / 1998 / 자기조절 학습환경이 학습 성취와 동기에 미치는 영향 / 교육공학연구 14 (3) : 177~204
[journal]
양명희
/ 2002
/
The Study on the Relationship between Self-regulated Learning and Academic Achievement
/ 아시아교육연구
/ 교육연구소
3
(2)
: 47~70
[thesis] 오혜섭 / 2003 / 학습계획 전략이 자기주도 학습력과 학습동기에 미치는 영향 / 석사 / 서강대학교 교육대학원
[journal]
유화영
/ 2019
/
Analysis of the structural relationship among variables affecting academic achievement in an e-learning environment
/ 교육정보미디어연구
/ 한국교육정보미디어학회
25
(3)
: 477~497
/ http://dx.doi.org/10.15833/KAFEIAM.25.3.477
[thesis] 이영 / 2011 / 원격대학 이러닝에서 학습자 특성, 학습전략, 교수 실재감, 학습효과의 관계 규명 / 박사 / 고려대학교 대학원
[thesis] 이영선 / 2017 / 웹기반 이러닝학습에서 자기조절학습전략, 실재감, 학업성취도의 관계 / 박사 / 국민대학교 대학원
[thesis] 이원석 / 2000 / 자기 주도적 학습능력 신장을 위한 웹 기반 코스웨어 개발 : 중학교 기술산업교과의 제조공업을 중심으로 / 석사 / 울산대학교 교육대학원
[thesis] 이원휘 / 2000 / 고등학생의 시간 관리와 학업성취와의 관계 / 석사 / 서울대학교 대학원
[journal]
이인숙
/ 2003
/
Self-Regulation, Self-Efficacy and e-Learning Strategies during e-Learning and Academic Achievement
/ 교육공학연구
/ 한국교육공학회
19
(3)
: 41~68
[journal]
이인숙
/ 2012
/
Effects of Emotional Intelligence on Academic Achievement in e-Learning Environment
/ 교육정보미디어연구
/ 한국교육정보미디어학회
18
(3)
: 227~248
[thesis] 이하나 / 2016 / 학습자 변인에 따른 영어 학습 흥미도에 관한 연구 / 석사 / 연세대학교 교육대학원
[thesis] 정연지 / 2017 / MOOC 학습참여 및 학습지속의향에 영향을 미치는 학습자, 교수자, 학습지원환경 변인들의 구조적 관계 규명 / 석사 / 이화여자대학교 대학원
[journal] 정재삼 / 2000 / 웹 기반 토론에서 학습자의 참여도, 성취도 및 만족도 관련 요인의 효과 분석 / 교육공학연구 16 (2) : 107~135
[journal]
조문흠
/ 2015
/
College Students’ Motivation and Learning Patterns in Massive Open Online Courses (MOOCs)
/ 교육학연구
/ 한국교육학회
53
(4)
: 193~223
[journal]
조성연
/ 2008
/
The effectiveness of a study strategy program of adult learners
/ 평생학습사회
/ 원격교육연구소
4
(1)
: 23~50
[journal]
주영주
/ 2017
/
A Study of Satisfaction and Intention to Use MOOC Based on UTAUT2 in Korea
/ 평생학습사회
/ 원격교육연구소
13
(1)
: 185~207
[journal]
주영주
/ 2011
/
The Structural Relationship among Self-Regulated Learning, Perceived Usefulness of Learning, Perceived Ease of Use, Satisfaction, Academic Achievement, and Persistence in Cyber University
/ 한국교육
/ 한국교육개발원
38
(2)
: 55~79
/ 10.22804/jke.2011.38.2.003
[confproc] 진성희 / 2016 / 이러닝 학습자들의 자기주도학습지원을 위한 학습분석 데이터 탐색 연구 / 한국교육공학회 학술대회 발표자료집 2016 (2) : 312~326
[journal]
최부기
/ 2011
/
A Structural Equation Modeling among Social Presence, Course Satisfaction, and Academic Achievement of Learners at a Cyber University
/ 아시아교육연구
/ 교육연구소
12
(4)
: 315~334
/ 10.15753/aje.2011.12.4.014
[thesis] 최정숙 / 2012 / 학습계획 및 시간관리 전략이 자기조절학습에 미치는 효과 / 석사 / 관동대학교 교육대학원
[journal]
최정임
/ 2012
/
The Effects of Learning Plans and Time Management Strategies on College Students’ Self-Regulated Learning and Academic Achievement in e-learning
/ 교육과학연구
/ 교육과학연구소
43
(4)
: 221~244
[book] Bandura, A / 1997 / Self-efficacy: The exercise of control / W. H. Freeman
[book] Brookfield, S. / 1985 / Self-directed learning: From theory to practice / Jossey-Bass
[journal] Firmin, R. / 2014 / Case study : Using MOOCs for conventional college coursework / Distance Education 35 (2) : 178~201
[journal] Garrison, D. R. / 2000 / Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher educationn / The Internet and Higher Education 2 (2-3) : 87~105
[report] Ho, A. D. / 2014 / HarvardX and MITx: The first year of open online courses
[book] Hofer, B. H. / 1998 / Self-regulated learning from teaching to self-reflective practice / Guilford Press : 57~85
[journal] Jordan, K. / 2014 / Initial trends in enrolment and completion of massive open online courses / The International Review of Research in Open and Distance Learning 15 (1) : 133~169
[journal] Jordan, K. / 2015 / Massive Open Online Course completion rates revisited : Assessment, length and attrition / The International Review of Research in Open and Distributed Learning 16 (3) : 341~358
[confproc] Khalil, H. / 2014 / MOOCs completion rates and possible methods to improve retention: A literature review / Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications / AACE : 1236~1244
[confproc] Kizilcec, R. F. / 2013 / Deconstructing disengagement: Analyzing learner subpopulations in massive open online courses / Proceedings of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge / ACM Press : 170~179
[confproc] Li, Q. / 2016 / Understanding engagement in MOOCS / Paper presented at the Proceedings of the 9th International Conference on Educational Data Mining : 605~606
[journal] Littlejohn, A. / 2016 / Learning in MOOCs : Motivations and self-regulated learning in MOOCs / Internet and Higher Education 29 (1) : 40~48
[journal] Maki, R. H. / 2003 / Prediction of learning and satisfaction in web-based and lecture courses / Journal of Educational Computing Research 28 : 197~219
[book] Noddings, N. / 2002 / Starting at home: Caring and social policy / University of California Press
[journal] Paulsen, M. B. / 2005 / The conditional and interaction effects of epistemological beliefs on the self-regulated learning of college students : Motivational strategies / Research in Higher Education 46 (7) : 731~768
[journal] Picciano, A. G. / 2002 / Beyond student perceptions : Issues if interaction, presence and performance in an online course / Journal of Asynchronous Learning Networks 6 (1) : 21~40
[journal] Pintrich, P. R. / 1990 / Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance / Journal of Educational Psychology 82 (1) : 33~40
[web] Shah, D. / 2019 / By the numbers: MOOCs in 2019 / https://www.classcentral.com/report/mooc-stats-2019/
[journal] Shea, P. / 2006 / A study of teaching presence and student sense of learning community in fully online and web-enhanced college courses / The Internet and Higher Education 9 (3) : 175~190
[journal] Shin, N. / 2003 / Transactional presence as a critical predictor of success in distance learning / Distance Education 24 (1) : 69~86
[book] Swan, K. / 2004 / Elements of quality online rducation into the mainstreams / Sloan Center for Online Education : 63~79
[thesis] Thornam, C. L. / 2003 / Teaching presence in face-to-face and online learning environments / Doctor / University of Colorado at Denver
[journal] Wang, Y. -S. / 2007 / Measuring e-learning systems success in an organizational context : Scale development and validation / Computers in Human Behavior 23 (4) : 1792~1808
[journal] Zimmerman, B. J. / 1989 / A social cognitive view of self-regulated learning and academic learning / Journal of Educational Psychology 81 (3) : 329~339
[journal] Zimmerman, B. J. / 1988 / Construct validation of strategy model of student self-regulated learning / Journal of Educational Psychology 80 (3) : 284~290