Korean Language and Literature 2021 KCI Impact Factor : 0.89
A Study of Poetry Teaching for a reasonable[valid] interpretation
ABSTRACT
열림/닫힘 버튼KEYWORDS
열림/닫힘 버튼306 Viewed
0 Downloaded
KCI Citation Counts (4)
열림/닫힘 버튼[book] 김대행 / 2000 / 문학교육 틀짜기 / 역락
[book] 김대행 / 2002 / 문학교육원론 / 서울대학교출판부
[book] 김수영 / 1997 / 김수영 전집 : 시 / 민음사
[book] 김정우 / 2006 / 시 해석 교육론 / 태학사
[book] 김준오 / 1992 / 詩論 / 삼지원
[book] 신익호 / 2014 / 현대시론 / 박문사
[book] 오규원 / 2002 / 현대시작법 / 문학과지성사
[book] 유영희 / 2003 / 이미지로 보는 시 창작교육론
[book] 윤여탁 / 2011 / 현대시 교육론 / 사회평론
[book] 장-이브 타디에 / 1995 / 20세기 문학 비평 / 문예출판사
[book] 전정구 / 1999 / 문학이론연구 / 새문사
[book] 제라르 델포 / 1993 / 비평의 역사와 역사적 비평 / 문학과지성사
[book] 차봉희 / 1988 / 수용미학 / 문학과지성사
[book] 최지현 / 2014 / 문학교육심리학 / 역락
[book] 테리 이글턴 / 1990 / 문학이론입문
[book] 프랭크 랜트리키아 / 1994 / 문학연구를 위한 비평용어 / 한신문화사
[other] 한국시학회 / 2005 / 한국시학연구 제14호 / 한국시학회
[other] 한철우 / 2015 / 문학, 교과서, 비상, 2015. 2009개정 교육과정에 따른 교과서
[book] Culler, J / 1975 / Structuralist Poetics / Cornell University Press
[book] Thomas R. Arp / 2011 / Perrine’s SOUND & SENSE / Cengage Learning
[thesis] 김남희 / 2007 / 현대시의 서정적 체험 교육 연구 / 박사 / 서울대학교
[journal] 김대행 / 1998 / 사고력을 위한 문학교육의 설계 / 국어교육연구 / 서울대학교 국어교육연구소 5(1)
[journal]
김미혜
/ 2003
/
A Study on the Conditions determining the Validity of Interpretation -an application to the interpretation of Oh Jang-hwan's ?Sooboo(首府)?-
/ 국어국문학
/ 국어국문학회
135
[journal]
김미혜
/ 2006
/
A Study on the Reconceptualization of Knowledge in Literature Education
/ 문학교육학
/ 한국문학교육학회
(19)
: 155~184
[thesis] 김양희 / 2014 / 시적 화자의 유형에 따른 시 교육 방안 : 2011 개정 교육과정 중등 국어 교과서 16종에 수록된 작품을 중심으로 / 석사 / 영남대학교
[journal]
김정현
/ 2013
/
The problem of emotion, musical text and tradition in Kim So-wol's poems
/ 어문연구(語文硏究)
/ 한국어문교육연구회
41(2)
: 327~362
[journal]
김혜정
/ 2002
/
A Study on the levels of semantic srtucture and cognitive interactions in Text Comprehension
/ 국어교육학연구
/ 국어교육학회
(15)
[journal]
민재원
/ 2011
/
A Historical Study of Poetry Education -focused on the 3rd and 4th National Curriculum Standard Periods-
/ 독서연구
/ 한국독서학회
(25)
: 169~201
[journal]
박연희
/ 2010
/
The Superimposed Meaning of ‘postwar’ and Literary Identity of Kim soo-Young —Focused on the Discourses of Intellectuals in the Late 1950s and the Poetry of Kim soo-young—
/ 상허학보
/ 상허학회
29
: 377~410
[journal]
신익호
/ 2010
/
A Study on Parallel Repetition of Chinese Poetic Structure in Kim Soo-young's Poetry
/ 현대문학이론연구
/ 현대문학이론학회
(42)
: 19~44
[journal] 양정실 / 2000 / 반응 일지(response journal) 쓰기의 문학교육적 함의 / 국어교육 / 한국국어교육연구회 102
[journal]
양정실
/ 2007
/
Study on the Involvement of Reality Consciousness in Interpretation
/ 한중인문학연구
/ 한중인문학회
(20)
: 321~340
[journal]
유영희
/ 2006
/
Study on the tendency for appreciations of the modern poetry of the learners
/ 청람어문교육
/ 청람어문교육학회
(33)
: 201~234
[thesis] 윤현비 / 2005 / 문학 감상 수업의 질문 양상 분석 연구 / 석사 / 한국교원대학교
[journal] 이경희 / 1986 / 김수영 시의 언어학적 구조와 의미 / 이화어문논집 8
[journal]
전동진
/ 2013
/
Constancy of symbol and variability of allegory - Focusing on Kim, Su-Young’s “waterfall”
/ 상허학보
/ 상허학회
39
: 337~366
[journal] 전정구 / 1994 / 김수영-<폭포>,<풀>-시대의 파수꾼이 외치는 소리 / 시와 시학 13
[journal]
최미숙
/ 2005
/
A Critical Study on Poetry Interpretation Education
/ 한국시학연구
/ 한국시학회
(14)
: 51~74
[journal]
최미숙
/ 2006
/
Dialogue-Centered Teaching Learning Method
/ 국어교육학연구
/ 국어교육학회
(26)
: 227~252
[journal]
최미숙
/ 2014
/
Question and Answer in the Literature Instruction -Focusing on Kim So-wol’s ‘Azaleas Flower’-
/ 화법연구
/ 한국화법학회
(26)
: 111~141
[thesis] 崔之賢 / 1997 / 한국근대시 정서체험의 텍스트조건 연구 / 박사 / 서울대학교
[journal] 최지현 / 1998 / 문학감상교육의 교수학습모형 탐구 / 선청어문 / 서울대학교국어교육과 26
[book] 최지현 / 1998 / 운당구인환 선생 고희기념논문집-문학 교수학습 방법론 / 삼지원
[journal]
최지현
/ 2003
/
The Emotional Distance of Appreciation :Influence of the Curriculum Variables in Literary Education
/ 문학교육학
/ 한국문학교육학회
(12)
: 41~68