Korean Language and Literature 2022 KCI Impact Factor : 0.48
The study of character-type interpretation and literary education’s Significance in Dangun Mythology through confucianism and buddhist Idea.
ABSTRACT
열림/닫힘 버튼KEYWORDS
열림/닫힘 버튼296 Viewed
2 Downloaded
KCI Citation Counts (2)
열림/닫힘 버튼[other] / 三國遺事, 檀君神話
[other] / 論語
[other] / 孟子
[other] / 大壑
[other] / 中庸
[other] / 聖學十圖
[other] / 金剛般若波羅密經
[other] / 法華經
[other] / 阿含經
[other] 교육부 / 국어과 교육과정(교육부 고시 제2015-74호 별책 5)
[book] 고려대 민족문화연구원 한국사상연구소 / 2009 / 역주와 해설 성학십도 / 예문서원
[book] 고운기 / 2006 / 일연을 묻는다 / 현암사 : 79~356
[book] 고익진 / 2006 / 불교의 체계적 이해 / 광륵 : 26~144
[journal]
김병권
/ 2005
/
The Study of the Taleof Soh Dae-seong Creation Principle on Buddhism
/ 한국문학논총
/ 한국문학회
(41)
: 167~188
[journal]
김병권
/ 2018
/
A Study on Reading Cultural Discourses of <Pungyo> Sung in the Silla Dynasty
/ 퇴계학논총
/ 사단법인 퇴계학부산연구원
(31)
: 155~182
[thesis] 류위자 / 2001 / <단군신화>의 교육적 의미와 지도 방안에 관한 연구 : 초등 국어 교과를 중심으로 / 석사 / 부산교육대학교 교육대학원
[book] 무비 / 법화경 법문 / 담앤북스 : 124~467
[journal]
朴桂玉(Piao, Gui-yu)
/ 2016
/
The Discussion for Literary Education and Literature Therapy in China Taking the tangun myth for example
/ 국제문화연구
/ 국제문화연구원
9(1)
: 119~139
[journal] 박지홍 / 단군신화에 나타나는 한겨레의 깊은 생각 / 한글 새소식 (314) : 21~
[book] 서영대 / 1994 / 단군, 그 이해와 자료 / 서울대학교 출판부 : 53~54
[confproc] 서영진 / 2019 / 4차 산업혁명 시대의 국어 교과 역량 설정 방향 / 미래 사회에 대응하는 국어 교과 역량 탐색(제68회 국어교육학회 전국학술대회 자료집) / 국어교육학회 : 32~35
[journal]
선우미정
/ 2012
/
Confucianism philosophical consideration of the educational idea, ‘Hongik-ingan(弘益人間)'
/ 동양철학연구
/ 동양철학연구회
(70)
: 181~220
/ 10.17299/tsep..70.201205.181
[journal]
신승혜
/ 2015
/
A Study on the Intercultural Educational Program for Chinese marriage migrant women in Korea–Focusing on Korean and Chinese Myths
/ 중국학논총
/ 한국중국문화학회
(48)
: 255~289
[journal]
오윤선
/ 2016
/
Folktales as Teaching Materials for Korean Cultural Education for Foreigners
/ 고전문학과 교육
/ 한국고전문학교육학회
(31)
: 113~143
/ 10.17319/cle.2016..31.113
[journal]
윤성찬
/ 2016
/
A Comparative Study of Korean and Buddhism ‘Je-seok(Indra)’
/ 단군학연구
/ 단군학회
34(34)
: 73~91
[book] 이동희 / 2007 / 주자, 동아시아 세계관의 원천 / 성균관대학교 출판부 : 122~
[journal]
이은자
/ 2017
/
Teaching Korean Language and Culture Using the Myth of Dangun
/ 문화와 융합
/ 한국문화융합학회
39(4)
: 285~312
[journal]
임태홍
/ 2007
/
Effect of Confucianism on the Nation-building Myths of Korea
/ 유교사상문화연구
/ 한국유교학회
(29)
: 269~301
[journal]
임태홍
/ 2007
/
Confucian Features in the Dangun Myth
/ 유교사상문화연구
/ 한국유교학회
(30)
: 165~202
[journal]
정보배
/ 2017
/
A Study on the Content of Character Education Using Korean Old Novels
/ 교사교육연구
/ 과학교육연구소
56(3)
: 292~308
/ 10.15812/ter.56.3.201709.292
[journal]
정보배
/ 2019
/
Studying the Value of the Old Korean Novel Readers in the Late Joseon Dynasty through Pansori Novels Character Type – Centering on Confucian and Buddhist Ideas –
/ 한국동양정치사상사연구
/ 한국동양정치사상사학회
18(1)
: 141~186
/ 10.35161/rkapt.2019.03.18.1.141
[journal]
정보배
/ 2019
/
An Ideal of the Rule of Right and the Desire of the People Embodied in the Wan-pan Pansori Novels
/ 한민족어문학(구 영남어문학)
/ 한민족어문학회
(84)
: 117~154
[journal] 정영훈 / 2009 / 홍익인간사상과 한국문화 / 한민족연구 (8) : 100~109
[confproc] 정혜승 / 2019 / ‘국어 교사가 없는 국어 교실’에 대한 토론문 / 미래 사회에 대응하는 국어 교과 역량 탐색(제68회 국어교육학회 전국학술대회 자료집) / 국어교육학회 : 48~
[book] 조동일 / 2007 / 일연과 삼국유사(일연학연구원 편) / 신서원 : 18~
[journal]
최문형
/ 2017
/
The Ideal Characters of the Hongik in'gan- based Educational Thoughts and the Future Direction of Education in Korea
/ 단군학연구
/ 단군학회
37(37)
: 281~311
[journal]
최성욱
/ 2017
/
Reexamination of Educational Meaning in Dangun Myth
/ 교원교육
/ 교육연구원
33(1)
: 131~154
/ https://doi.org/10.14333/KJTE.2017.33.1.131
[book] 평석 / 2015 / 한 권으로 읽는 아함경 / 한길사 : 543~562
[journal] 한용진 / 1993 / 홍익인간의 문헌자료 비교 고찰 / 한국교육사학 / 한국교육사학회 15 : 223~
[book] 황패강 / 2006 / 한국신화의 연구 / 새문사 : 88~89
[journal]
허정희
/ 2002
/
불교윤리적 관점에서 보는 檀君史話의 사상The Danguns "thought on the view of the ethics on Buddhism"
/ 윤리연구
/ 한국윤리학회
49(1)
[book] 사이구사 미쯔요시 / 불교철학입문 / 경서원 : 82~
[book] Edward J. Shultz / 2016 / 무신과 문신 / 글항아리 : 222~224