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가상현실 기반 상지재활훈련이 뇌졸중 환자의 상지기능, 근 활성도, 일상생활활동, 삶의 질에 미치는 효과

Effects of Virtual Reality-Based Upper Limb Rehabilitation Training on Upper Limb Function, Muscle Activation, Activities of Daily Living, and Quality of Life in Stroke Patients

  • 대한작업치료학회지 (Korean Journal of Occupational Therapy)
  • 약어 : KSOT (Korean J of Occup Ther)
  • 2020, 28(2), pp.115-129
  • DOI : 10.14519/kjot.2020.28.2.10
  • 발행기관 : 대한작업치료학회 (Korean Society Of Occupational Therapy )
  • 연구분야 : 의약학 > 작업치료학
  • 투고일 : 2020-01-30
  • 게재확정일 : 2020-03-09
  • 출판일 : 2020-06-30

황호성(Hwang, Ho-Sung) 1 유두한(Yoo DooHan) 2 김희(Hee Kim) 2 김수경(kim, Su-kyoung) 2

1건양대학교 일반대학원 작업치료학과
2건양대학교

KCI 등재

초록

목적 : 본 연구는 스마트 글러브를 이용한 가상현실 기반의 상지재활훈련이 뇌졸중 환자의 상지기능, 상지의근 활성도, 일상생활 활동과 삶의 질에 미치는 효과를 분석하고자 한다. 연구방법 : 선착순 무작위 대조 실험연구 방식으로 연구를 진행하였다. 의료연구협의회 지표(medicalresearch council scale), 한국판 간이정신상태검사(Korean version of Mini-Mental State Examination;MMSE-K)로 대상자를 선별하여 뇌졸중 환자 31명을 무작위로 스마트 글러브를 이용한 가상현실 기반의상지재활훈련군과 일반적 작업치료군으로 나눈 뒤, 주 5회 하루 30분씩 총 25회기 동안 실험을 진행하였다. 중재 전ᆞ후 비교 분석을 하기 위해서 뇌졸중 상지 기능평가(Manual Function Test; MFT), 표면 근전도검사(Surface Electromyography; EMG), 한국판 수정된 바델지수(Korean version of Modified BarthelIndex; K-MBI), 뇌졸중 영향 척도 3.0(Stroke Impact Scale 3.0; SIS)을 사용하였다. 결과 : 첫째, 실험군과 대조군에서 상지의 기능향상(MFT)이 있었고, 실험군에서 위팔노근의 근 활성도에 유의한 향상이 있었다. 둘째, 일상생활활동에서는 실험군과 대조군에서 유의한 향상을 보였다. 셋째, 삶의 질에서는 실험군에서 유의한 향상이 있었다. 결론 : 스마트 글러브를 이용한 가상현실 기반 상지재활훈련은 뇌졸중 환자의 상지기능, 근 활성도, 일상생활활동과 삶의 질을 향상하는 효과적인 작업치료 방법이다.

Objective: The purpose of this study is to analyze the effects of virtual reality-based upper limb rehabilitation usingsmart gloves on the upper extremity function, muscle activation, daily activities, and quality of life in strokepatients. Methods: A total of 31 patients after a stroke were randomly assigned to a study group of 16 patients and a controlgroup of 15 patients. For the experimental group, virtual reality-based upper limb rehabilitation using smartgloves was applied, and for the control group, occupational therapy was given. The experiment was conducted for25 sessions, 5 times a week for 30 min. A Manual Function Test, surface electromyography, Korean version ofthe Modified Barthel Index, and Stroke Impact Scale 3.0 were applied as pre- and post-assessments. Results: Virtual reality-based upper limb rehabilitation using smart gloves showed significant differences in upperextremity function, muscle activation, daily activities, and quality of life. Conclusion: Virtual reality-based upper limb rehabilitation using smart gloves is an effective occupational therapymethod for improving the upper limb function, muscle activation, activities of daily living, and quality of life instroke patients.

인용현황

* 2023년 이후 발행 논문의 참고문헌은 현재 구축 중입니다.