[thesis]
강현희
/ 1989
/ 혼잣말(Private speech)이 과잉활동아의 자기-조절 능력에 미치는 효과
/ 석사
/ 연세대학교
[thesis]
김옥정
/ 1993
/ 사회적 기술훈련 프로그램이 아동의 주의집중결핍성 과잉행동 감소에 미치는 효과
/ 석사
/ 부산대학교 교육대학원
[journal]
김유진
/ 1988
/ 뚜렛 장애에서의 주의력 결핍-과잉운동의 양상
/ 신경정신의학
27(3)
: 542~547
[thesis]
남궁희승
/ 1996
/ 분노조절 프로그램의 효과-초등학교 아동을 대상으로
/ 석사
/ 연세대학교
[thesis]
류문화
/ 1996
/ 자기교시 훈련이 주의집중 결함 과잉행동아동의 충동성 감소에 미치는 효과
/ 박사
/ 대구대학교
[book]
미국정신의학회
/ 1994
/ 정신장애의 진단 및 통계 편람 (1994)
/ 하나 출판
[thesis]
박난숙
/ 1992
/ Methyphendate치료가 주의력 결핍 과잉행동아의 인지, 행동 및 사회, 학습, 정서적 적응에 미치는 효과
/ 석사
/ 연세대학교
[thesis]
박정희
/ 2001
/ 언어적 자기조절훈련이 ADHD 아동의 대인관계 전략과 사회적 기술에 미치는 효과
/ 석사
/ 대구대학교
[confproc]
박중규
/ 1998
/ 부모보고에 근거한 초등학교 저학년 아동의 비순응 문제행동 양상
/ 한국임상학회 하계학술 대회 발표 논문집
[thesis]
손관식
/ 1998
/ Think Aloud 프로그램을 통한 자기통제훈련이 정신지체아의 충동적 행동에 미치는 효과
/ 석사
/ 대구대학교
[thesis]
손인화
/ 2003
/ 인지행동적 자기통제훈련이 ADHD 아동의 문제행동에 미치는 효과
/ 석사
/ 대구대학교
[thesis]
신외자
/ 2003
/ 자기교시프로그램이 주의력결핍과잉행동경향 유아의 주의력에 미치는 효과
/ 석사
/ 대구대학교
[book]
여광응
/ 1997
/ Think Aloud
/ 도서출판 특수교육
[thesis]
양윤란
/ 1995
/ 아동용 사회기술훈련 프로그램의 효과 연구
/ 석사
/ 연세대학교
[journal]
오경자
/ 1998
/ 아동의 비순응 및 공격행동 개선을 위한 인지행동치료의 개발
/ 한국심리학회지 : 임상
17(2)
: 1~15
[journal]
오경자
/ 1989
/ 주의력 결핍 과잉활동증 평가도구로써의 단축형 Conners 평가척도의 활용
/ 한국심리학회 : 임상
8(1)
: 135~142
[journal]
오경자
/ 1990
/ 아동, 청소년 문제 행동 평가 척도 개발을 위한 예비연구
/ 신경정신의학
29(2)
: 452~462
[thesis]
이정수
/ 2002
/ Think Aloud 프로그램을 통한 자기통제훈련이 주의력 결핍 과잉 행동장애 아동의 과잉행동 및 충동성 감소에 미치는 효과
/ 석사
/ 세종대학교
[thesis]
이혁기
/ 2000
/ 자기통제훈련이 주의력결핍 과잉 행동장애 아동의 충동성 및 과잉행동 감소에 미치는 효과
/ 석사
/ 가톨릭대학교
[journal]
정용석
/ 1996
/ 학습장애아의 언어적 자기조정에 관한 연구
/ 특수교육학회지
17(1)
: 137~155
[thesis]
진주희
/ 1998
/ 공격적인 아동을 위한 인지행동치료 프로그램의 효과
/ 석사
/ 연세대학교
[confproc]
채규만
/ 1999
/ 아동의 학습장애와 ADHD의 진단과 치료적인 접근
/ 1999년도 임상심리학회 4차 윅크샵 발표논문집
[thesis]
최인호
/ 1994
/ 자기통제훈련에 의한 정신지체아동의 과다행동 수정 효과
/ 석사
/ 전주우석대학교 교육대학원
[thesis]
최임복
/ 2002
/ 소란감소를 위한 Think Aloud 프로그램의 개발 및 평가 연구
/ 석사
/ 안양대학교
[book]
Achenbach, T. M.
/ 1983
/ Manual for child behavior checklist and revised child behavior profiles
/ University of Vermont
[book]
Barkley, R. A.
/ 1990
/ ADHD adolescents: Family conflicts and their treatment
[journal]
Barkley, R. A.
/ 1990
/ A comprehensive evaluation of attention deficit disorder with and without hyperactivity
/ Journal of Consulting and Clinical Psychology
58
: 775~789
[journal]
Barkley, R. A.
/ 1991
/ Attention deficit disorder with and without hyperactivity : clinical response to three dose levels of methylphenidate
/ Pediatrics
87(4)
: 519~531
[book]
Camp, B. W.
/ 1981
/ Think Aloud: Increasing social and cognitive skills- a problem solving program for children(Primary Level)
/ Research Press
[thesis]
Chiara, T. C.
/ 1987
/ A comparison of the effect of problem-solving training and problem- solving training combined with attribution retraining on decreasing problem behavior of behavior disordered children
/ 박사
/ Kent State University Graduate School of Education
[journal]
Conners, C. K.
/ 1969
/ A Teacher Rating Scale for use in drug studies
/ Journal of American Academic Child Psychiatry
16
: 353~411
[journal]
Cousin, R. J.
/ 1993
/ Parent training and social skills training for children with attention-deficit hyperactivity disorder : How can they be combined for great effectiveness
/ Canadian journal of psychiatry
38
: 449~457
[book]
DuPaul, G. J.
/ 1998
/ The ADHD Rating Scale-Ⅳ: Checklist, norms, and clinical interpretation
/ Guilford Press
[journal]
Frazier, T. W.
/ 2004
/ Meta-analysis of intellectual and neuropsychological test performance in ADHD
/ Neuropsychology
18
: 543~555
[journal]
Greene, R. W.
/ 1996
/ Toward a new Psychometric definition of social disability in children ADHD
/ Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry
35
: 571~578
[journal]
Grenell, H, M.
/ 1987
/ Hyperactivity children and peer interaction : Knowledge & performance of social skill
/ Journal of Abnormal Child Psychology
15
: 1~13
[book]
Gresham F. M.
/ 1991
/ Social skills Rating system Manual
/ American Guidance Service
[book]
Hartup, W. W.
/ 1983
/ Peer relation, In Handbook of Child Psychology, 4
/ Wiley
: 103~196
[book]
Hinshaw, S. P.
/ 1993
/ Behavioral treatment, In Handbook of behavior therapy and pharmacotherapy for children: A Comparative analysis
/ Ally and Bacon
[book]
Kauffman, J. M.
/ 1979
/ Learning disability and hyperactivity, In Advances in Clinical Child Psychology, Vol. 2
/ Plenum Press
[journal]
Kazdin, A. E.
/ 1989
/ Cognitive-behavioral therapy and relationship therapy in the treatment of children referred for antisocial behavior
/ Journal of Consulting and Clinical Psychology
57
: 522~535
[journal]
Kazdin, A. E.
/ 1992
/ Cognitive problem-solving skills training and parent management training in the treatment of antisicial behavior in children
/ Journal of Consulting and Clinical Psychology
60
: 733~747
[journal]
Kazdin, A. E.
/ 2005
/ The therapeutic alliance in cognitive-behavioral treatment of children referred for oppositional, aggressive, and antisocial behavior
/ Journal of Consulting and Clinical Psychology
73(4)
: 726~730
[journal]
Kendall, P. C.
/ 1982
/ Cognitive-behavioral self-control therapy for children : A Component analysis
/ Journal of Consulting and Clinical Psychology
50(5)
: 672~689
[book]
Kendall, P. C.
/ 1985
/ Cognitive-behavioral self-control therapy for impulsive children
/ Guilford Press
[journal]
Kendall, P. C.
/ 1979
/ Self-control in children : Development of a rating scale
/ Journal of Consulting and Clinical Psychology
47(6)
: 1020~1029
[journal]
Kendall, P. C.
/ 1980
/ A cognitive-behavioral treatment for impulsivity : Concrete versus conceptual training in non-self controlled problem children
/ Journal of Consulting and Clinical Psychology
48(1)
: 80~91
[journal]
Kendall. P. C.
/ 1993
/ Cognitive-behavioral therapies with youth : Guiding theory, current status, and emerging development
/ Journal of Consulting and Clinical Psychology
61(2)
: 235~247
[journal]
Kuipietz, s.
/ 1972
/ A behavior rating scale for assessing improvement in behaviorally deviant children: A Preliminary investigation
/ American Journal Psychiatry
128
: 1432~1436
[book]
Little, V.
/ 1979
/ Cognitive-behavioral intervention with delinquents: Problem-solving, role-take, and self-control, In Cognitive-behavioral interventions: Theory, research, and practice
/ Academic Press
[journal]
Lochman, J. E.
/ 1992
/ Cognitive-behavioral intervention with aggressive boys: Three-years follow-up and preventive effects
/ Journal of Consulting and Clinical Psychology
60(2)
: 426~432
[journal]
Maston, J. L.
/ 1983
/ Development of a rating scale to measure social skills with youngsters(MESSY)
/ Behavior Research and Therapy
21
: 335~340
[journal]
Manen, T. G.
/ 2005
/ Reducing aggressive behavior in boys with a social cognitive group treatment : result of a randomized, controlled trial
/ Journal of American Academic Child Psychiatry
44(9)
: 843~856
[journal]
Meichenbaum, D. H.
/ 1971
/ Training impulsive children to talk to themselves : A means of developing self-control
/ Journal of Abnormal Psychology
7
: 553~565
[journal]
Parker, J. G.
/ 1987
/ Peer relations and later personal adjustment : Are low-accepted children at risk?
/ Psychological Bulletin
102
: 357~389
[book]
Robins, L. N.
/ 1979
/ Follow-up studies, In Psychopathological Disorder of Children
/ John Wiley & Sons
[other]
Shure, M. B.
/ 1974
/ A mental health program for kindergarten children: A cognitive approach to solving interpersonal problems(Training Script)
/ Community Mental Health/ Mental Retardation Center, Department of Mental Health Sciences, Hahnemann Medical College and Hospital
[other]
Zashin, M. M.
/ 1981
/ A Prosocial behavior training program: Modeling, roleplay, and training in verbal self-instruction as techniques for teaching PHD
/ University of Texas