[thesis]
강자영
/ 2005
/ 유아의 정서성이 사회적 유능성에 미치는 영향
/ 석사
/ 한남대학교 대학원
[thesis]
고윤희
/ 2012
/ 어머니 정서표현성 및 영유아 탄력성이 영유아의 사회정서발달에 미치는 영향
/ 박사
/ 배제대학교 대학원
[journal]
김경미
/ 2004
/ 단축감각프로파일의 타당성 연구
/ 대한감각통합치료학회지
2(1)
: 1~10
[thesis]
김경회
/ 1999
/ 교사용 유아 정서지능 평정척도 개발에 관한 연구
/ 박사
/ 연세대학교 대학원
[thesis]
김리진
/ 2008
/ 유아의 사회정서적 행동문제에 대한 구조모형 분석
/ 박사
/ 고려대학교 대학원
[thesis]
김미선
/ 2001
/ 일반아동과 발달장애아동의 감각처리능력 비교
/ 석사
/ 이화여자대학교 교육대학원
[thesis]
김은경
/ 2006
/ 부모의 정서표현 수용태도, 유아의 정서조절 능력 및 사회적 능력간의 관계
/ 석사
/ 이화여자대학교 대학원
[thesis]
김지혜
/ 2014
/ 한국형 베일리 영유아 발달검사 제 3판 사회-정서 척도의 표준화를 위한 예비연구
/ 석사
/ 이화여자대학교 대학원
[thesis]
김혜원
/ 2007
/ 베일리 영유아 발달검사 3판 사회-정서 척도 한국 표준화를 위한 예비연구 : 10개월~42개월을 중심으로
/ 석사
/ 이화여자대학교 대학원
[thesis]
김호인
/ 2010
/ 2세 영아의 사회정서발달 평정척도 개발
/ 박사
/ 덕성여자대학교 대학원
[thesis]
노서연
/ 2003
/ 어머니 부모역할 만족도 및 아동의 정서조절 능력과 사회적 유능성의 관계
/ 석사
/ 연세대학교 대학원
[thesis]
박수현
/ 2005
/ 어머니의 양육행동 및 아동의 정서조절 능력과 사회적 유능성
/ 석사
/ 연세대학교 교육대학원
[thesis]
박지숙
/ 2008
/ 아동의 기질, 정서조절능력, 어머니의 양육행동 및 아동의 사회적 행동간의 관계
/ 석사
/ 이화여자대학교 대학원
[book]
서경희
/ 1999
/ 발달장애의 진단과 평가
/ 대구대학교 출판부
/ 대구
[journal]
손원경
/ 2000
/ 영유아용 발달 선별 검사에 대한 고찰
/ 영유아보육연구
6
: 67~84
[thesis]
우수경
/ 2002
/ 유아의 정서능력과 관련변인간의 구조 분석
/ 박사
/ 한국교원대학교 대학원
[journal]
이수정
/ 2000
/ 정서의 경험과정과 개인차 측정가능성
/ 한국심리학회지 사회 및 성격
14(2)
: 43~62
[journal]
이영자
/ 1999
/ 교사평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구 개발 연구
/ 인간발달연구
6(2)
: 121~146
[thesis]
이혜배
/ 2005
/ 보육시설에서의 자연친화 프로그램 실천 사례연구 : 만 2세 유아의 사회정서 발달을 중심으로
/ 석사
/ 가톨릭대학교 사회복지대학원
[journal]
정재범
/ 2005
/ 감성공학과 게임을 위한 정서의 정의와활용
/ 한국컴퓨터게임학회논문지
7
: 1~9
[journal]
허계형
/ 2000
/ 2, 3 세 유아의 사회 정서 문제조기발견 : Asq : Se 선별 평가서의 표준화연구
/ 아동학회지
21(4)
: 123~141
[book]
허계형
/ 2012
/ K-ASQ : SE 사용 지침서(부모 작성형 유아사회 정서 모니터링 체계)
/ 서울 시립 서울장애인종합복지관
/ 서울
[report]
허 형
/ 1978
/ 유아의 발달수준 확인을 위한 탐색적 연구
/ 한국행동발달연구소
[journal]
황혜정
/ 1999
/ 유아의 사회적 능력과정서지능과의 관계에 대한 연구
/ 아동학회지
20(3)
: 139~151
[journal]
Ashburner, J.
/ 2008
/ Sensory processing and classroom emotional, behavioral, and educational outcomes in children with autism spectrum disorder
/ American Journal of Occupational Therapy
62(5)
: 564~573
[journal]
Bagozzi, R. P.
/ 1998
/ A general approach for representing constructs in organizational research
/ Organizational Research Methods
1(1)
: 45~87
[journal]
Baker, A. E. Z.
/ 2008
/ The relationship between sensory processing patterns and behavioral responsiveness in autistic disorder : A pilot study
/ Journal of Autism and Developmental Disorders
38(5)
: 867~875
[book]
Bayley, N.
/ 2006
/ Bayley scales of infant and toddler development
/ Pearson
[book]
Bayley, N.
/ 2006
/ Bayley scales of infant development and toddler development: Technical manual
/ Pearson
[book]
Bloom, L.
/ 1995
/ The transition from infancy to language: Acquiring the power of expression
/ Cambridge University Press
[journal]
Briggs-Gowan, M. J.
/ 1998
/ Preliminary acceptability and psychometrics of the infant-toddler social and emotional assessment(ITSEA) : A new adult‐report questionnaire
/ Infant Mental Health Journal
19(4)
: 422~445
[book]
Briggs-Gowan, M. J.
/ 2000
/ Manual of the infant-toddler social-emotional assessment
/ Yale University
[book]
Bundy, A. C.
/ 2002
/ Manual of the infant-toddler social-emotional assessment sensory integration: theory and practice
/ Davis Company
[confproc]
Casenhiser, D.
/ 2007
/ Evaluating Greenspan’s social emotional growth Scale/Chart as a screening for autism
/ ICDL 11th Annual International Conference: Critical Factors for Optimal Outcomes for Children with Autism and Special Needs
[book]
Chou, C. P.
/ 1995
/ Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications
/ Sage
: 37~54
[journal]
Cronbach, L. J.
/ 1955
/ Construct validity in psychological tests
/ Psychological Bulletin
52(4)
: 281~
[journal]
Dumas, J. E.
/ 1998
/ The spanish version of the social competence and behavior evaluation(SCBE)-preschool edition : Translation and field testing
/ Hispanic Journal of Behavioral Sciences
20(2)
: 255~269
[journal]
Eaves, R. C.
/ 2006
/ The reliability and construct validity of ratings for the autism behavior checklist
/ Psychology in the Schools
43(2)
: 129~142
[journal]
Fabes, R. A.
/ 1999
/ Regulation, emotionality, and preschooler social competent peer interactions
/ Child Development
70(2)
: 432~442
[journal]
Fantuzzo, J.
/ 1998
/ Preschool version of the social skills rating system : An empirical analysis of its use with low-income children
/ Journal of School Psychology
36(2)
: 199~214
[journal]
Greenspan, S. I.
/ 1979
/ Intelligence and adaptation: An integration of psychoanalytic and Piagetian developmental psychology
/ Psychological Issues
12(3-4)
: 1~408
[book]
Greenspan, S. I.
/ 1992
/ Infancy and early childhood:The practice of clinical assessment and intervention with emotional and developmental challenges
/ International Universities Press
[book]
Greenspan, S. I.
/ 1998
/ The growth of the mind:And the endangered origins of intelligence
/ Da Capo Press
[journal]
Greenspan, S. I.
/ 1999
/ A functional development approach to autism spectrum disorder
/ The Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps
24(3)
: 147~161
[journal]
Greenspan, S. I.
/ 2003
/ Child care research : A clinical perspective
/ Child Development
74(4)
: 1064~1068
[book]
Greenspan, S. I.
/ 2004
/ Greenspan social-emotional growth chart: A screening questionnaire for infants and young children
/ Harcourt Assessment
[journal]
Greenspan, S. I.
/ 2008
/ Guidelines for early identification, screening, and clinical management of children with autism spectrum disorders
/ Pediatrics
121(4)
: 828~830
[journal]
Greenspan, S. I.
/ 2007
/ The developmental pathways leading to pattern recognition, joint attention, language and cognition
/ New Ideas in Psychology
25(2)
: 128~142
[book]
Greenspan, S. I.
/ 1998
/ The child with special needs: Encouraging intellectual and emotional growth
/ Perseus Books
[book]
Gresham, F. M.
/ 1990
/ Social skills rating system (SSRS)
/ American Guidance Service
[journal]
Holmes, W. C.
/ 1998
/ A short, psychiatric, case-finding measure for HIV seropositive outpatients : Performance characteristics of the 5-item mental health subscale of the SF-20 in a male, seropositive sample
/ Medical Care
36(2)
: 237~243
[journal]
Honig, A. S.
/ 1994
/ Encouraging positive social development in young children
/ Young Children
49(5)
: 4~12
[journal]
Hu, L.
/ 1999
/ Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis : Conventional criterita versus new alternative
/ Stuructural Equation Modeling
6(1)
: 1~55
[journal]
Kishton, J. M.
/ 1994
/ Unidimensional versus domain representative parceling of questionnaire items : An empirical example
/ Educational and Psychological Measurement
54
: 757~765
[book]
Kline, R. B.
/ 2011
/ Principles and practice of structural equation modeling
/ Guilford
[journal]
Krug, D. A.
/ 1980
/ Behavior checklist for identifying severely handicapped individuals with high levels of autistic behavior
/ Journal of Child Psychology and Psychiatry
21(3)
: 221~229
[book]
LaFreniere, P. J.
/ 2003
/ Social competence and behavior evaluation preschool edition(SCBE)
/ Western Psychological Services
[journal]
Lewis, M. D.
/ 1993
/ Emotion-cognition interactions in early infant development
/ Cognition and Emotion
7(2)
: 145~170
[confproc]
Lönnqvist, A.
/ 2000
/ Validating performance measures with the nomological network
/ 2nd Conference on New Directions on Management Accounting: Innovations in Practice and Research
[journal]
Matsunaga.
/ 2008
/ Item Parceling in Structural Equation Modeling : A Primer
/ Communication Methods and Measures
2(4)
: 260~293
[book]
Meisels, S.
/ 2003
/ The ounce scale: An observational assessment for infants, toddlers, and families
/ Pearson Early Learning
[journal]
Miranda-Linné, F. M.
/ 2002
/ A factor analytic study of the autism behavior checklist
/ Journal of Autism and Developmental Disorders
32(3)
: 181~188
[book]
Muthén, L.
/ 2013
/ M plus (Version 7)
/ Muthén & Muthén
[book]
Ringwalt, S.
/ 2008
/ Developmental Screening and Assessment Instruments with an emphasis on social and emotional development for young children ages birth through five
/ The University of North Carolina, FPG Child Development Institute, National Early Childhood Technical Assistance Center
[book]
The interdisciplinary Council on Developmental and Learning Disorders
/ 2000
/ Clinical practice guidelines: Redefining the standards of care for infants, children, and families with special needs
/ ICDL Press
: 822~
[book]
Saarni, C.
/ 1990
/ Socioemotional development:Nebraska symposium on motivation, 36
: 115~182
[journal]
Salovey, P.
/ 1990
/ Emotional intelligence
/ Imagination, cognition and personality
9(3)
: 185~211
[book]
Squires, J.
/ 2002
/ Ages & stages questionnaires: Social-emotional user’s guide
/ Paul Brookes
[journal]
Volkmar, F. R.
/ 1988
/ An evaluation of the autism behavior checklist
/ Journal of Autism and Developmental Disorders
18(1)
: 81~97
[journal]
Wadden, N. P.
/ 1991
/ A closer look at the autism behavior checklist : Discriminant validity and factor structure
/ Journal of Autism and Developmental Disorders
21(4)
: 529~541
[book]
Weiss, L. G.
/ 2010
/ Bayley-III clinical use and interpretation
/ Academic Press