[thesis]
강진아
/ 2010
/ 초등학교 담임교사의 심리적 소진이 학생의 학교생활적응과 학업적 자기효능감에 미치는 영향
/ 석사
/ 한남대학교 대학원
[thesis]
권정은
/ 2011
/ 초등학교 6학년 담임교사의 소진경험에 대한 내러티브 탐구
/ 석사
/ 전북대학교 교육대학원
[thesis]
김성실
/ 2015
/ 부모-자녀간의 의사소통, 학업소진, 자아탄력성과의 관계
/ 석사
/ 아주대학교
[thesis]
김소라
/ 2010
/ 초등학교 교사 직무 스트레스 측정도구의 타당화
/ 석사
/ 이화여자대학교 교육대학원
[thesis]
김수진
/ 2011
/ 아동이 지각한 아버지의 의사소통유형과 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성의 매개효과
/ 석사
/ 경인교육대학교 교육대학원
[thesis]
김수진
/ 2013
/ 아동의 학업스트레스와 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성의 조절효과
/ 석사
/ 가천대학교 교육대학원
[thesis]
金正輝
/ 1992
/ 敎師의 職務 스트레스와 精神·身體的 症狀 또는 脫盡과의 관계 : A형 性格과 社會的 支援의 緩衝 效果를 중심으로
/ 박사
/ 中央大學校 大學院
[journal]
김현주
/ 2015
/ 초등학생이 지각한 교사 학생관계와 학생의 자아탄력성 및 학교 적응 연구
/ 초등교육학연구
22(1)
: 49~71
[report]
김형렬
/ 2016
/ 교사 직무스트레스 및 건강실태 조사
[thesis]
김혜선
/ 2005
/ 실업계 고등학교 교사의 자아효능감과 심리적 소진과의 관계
/ 석사
/ 단국대학교 교육대학원
[thesis]
나은지
/ 2017
/ 아동이 지각한 담임교사의 의사소통과 친구 간 갈등해결전략의 관계에서 자아탄력성의 매개효과
/ 석사
/ 경인교육대학교 대학원
[thesis]
문은영
/ 2016
/ 유아교사의 심리적 소진과 행복감이 유아의 교육기관 적응능력에 미치는 영향
/ 석사
/ 경희대학교
[thesis]
박상희
/ 2010
/ 초등학생의 자아탄력성, 실패내성, 학교적응 관계 연구
/ 석사
/ 한국교원대학교 교육대학원
[thesis]
박선미
/ 2014
/ 종단, 다층 및 범주형 자료의 매개효과 분석방법
/ 박사
/ 전북대학교 대학원
[thesis]
박순진
/ 2008
/ 개인의 인지적 종료 욕구와 부정적 기분 조절 기대치가 초등학교 교사 소진에 미치는 영향
/ 석사
/ 인천대학교 교육대학원
[thesis]
박시연
/ 2016
/ 고등학생의 학업스트레스와 학업소진의 관계에서 자아탄력성의 매개효과
/ 석사
/ 공주대학교
[thesis]
박은희
/ 1997
/ 자아탄력성(Ego-Resiliency), 지능 및 학업성취도와의 관계연구
/ 석사
/ 忠南大學校 敎育大學院
[thesis]
박지수
/ 2010
/ 초등학교 5학년 아동의 공감능력과 교우관계 및 자기조절능력과의 관계
/ 석사
/ 경희대학교 교육대학원
[thesis]
방수산
/ 2008
/ 초등학생의 자아탄력성, 사회적 지지 및 학교생활적응과의 관계
/ 석사
/ 대구교육대학교 교육대학원
[thesis]
선화경
/ 2017
/ 교사의 자율성 지지가 아동의 자기통제력에 미치는 영향 : 자아탄력성을 매개변인으로
/ 석사
/ 한국교원대학교 대학원
[thesis]
심숙영
/ 1991
/ 통제할 수 없는 스트레스 상황에 대한 아동의 대처책략 연구
/ 석사
/ 淑明女子大學校 大學院
[confproc]
양정호
/ 2015
/ 창조적 미래인재 양성을 위한 정책방향과 과제
/ KDI 한국개발연구원 중장기 경제발전 전략 정책세미나 발표자료
/ 한국개발연구
[thesis]
윤다혜
/ 2015
/ 초등교사의 직무스트레스와 회복탄력성이 심리적 소진에 미치는 영향
/ 석사
/ 서울교육대학교
[thesis]
이제호
/ 2017
/ 초등학교 교사의 심리적 소진에 대한 잠재프로파일 및 영향요인 분석
/ 석사
/ 진주교육대학교 교육대학원
[thesis]
정민상
/ 2007
/ 교사의 소진과 비합리적 신념의 관계
/ 석사
/ 부경대학교 교육대학원
[thesis]
조성화
/ 2013
/ 초등학생의 완벽주의 성향과 학업소진의 관계 : 자아탄력성과 스트레스 대처행동의 매개효과
/ 석사
/ 대구가톨릭대학교 교육대학원
[thesis]
조아선
/ 2009
/ 아동이 지각하는 초등학교 담임교사의 교사 지도력과 아동의 학교적응행동 간의 관계
/ 석사
/ 이화여자대학교 교육대학원
[thesis]
조환이
/ 2015
/ 초등학교교사의 소진(Burn out)에 관한 연구: 개인자원과 직무자원의 조절효과를 중심으로
/ 국제뇌교육종합대학원
[thesis]
차진훈
/ 2016
/ 학교교사 소진 관련 변인에 대한 메타분석
/ 석사
/ 경북대학교
[thesis]
채호숙
/ 2008
/ 초등학생의 자아탄력성, 학업적 실패내성, 학교생활적응 간의 관계
/ 석사
/ 이화여자대학교 교육대학원
[thesis]
최성순
/ 2014
/ 초등 고학년의 자아존중감, 자기결정성동기, 자아탄력성과 학교적응의 관계
/ 석사
/ 충남대학교 교육대학원
[book]
최인재
/ 2012
/ 아동․청소년 정신건강 증진을 위한 지원방안 연구 Ⅱ : 조사결과 자료집
/ 한국청소년정책연구원
[thesis]
편무경
/ 2012
/ 초등 영재학생의 학업적 완벽주의와 학업소진의 관계에서 자아탄력성과 메타-인지전략의 매개효과
/ 석사
/ 인천대학교 교육대학원
[thesis]
한은아
/ 2010
/ 부모의 양육태도와 부모 소진 및 초등학생 학업소진과의 관계
/ 석사
/ 고려대학교 교육대학원
[thesis]
한정아
/ 2013
/ 초등학생이 지각한 교사의 촉진적 의사소통과 학교행복감의 관계에서 자아탄력성의 매개효과
/ 석사
/ 경인교육대학교 교육대학원
[thesis]
홍주리
/ 2011
/ 초등학생이 지각한 학급풍토 및 학급건강성이 학교생활 적응에 미치는 영향
/ 석사
/ 단국대학교 교육대학원
[journal]
Bakker A. B.
/ 2000
/ Burnout contagion processes among teachers
/ Journal of Applied Social Psychology
30
: 2289~2308
[book]
Bakker, A. B.
/ 2003
/ Advances in psychology research Vol. 25
/ Nova Science Publishers
: 13~30
[journal]
Bakker, A.
/ 2006
/ Crossover of Burnout and Engagement in Work Teams
/ Work and Occupations
33
: 464~489
[journal]
Bask, M.
/ 2013
/ Burned out to drop out : Exploring the relationship between school burnout and school dropout
/ European Journal of Psychology of Education
28
: 511~528
[journal]
Birch, S. H.
/ 1997
/ The teacher-child relationship and children’s early school adjustment
/ Journal of School Psychology
35
: 61~80
[journal]
Block, J.
/ 1982
/ Assimilation, accommodation, and the dynamics of personality development
/ Child Development
53(1)
: 281~291
[journal]
Block, J.
/ 1996
/ IQ and Ego-resiliency : Conceptual and empirical connections and separateness
/ Journal of Personality and social psychology
70(2)
: 349~361
[book]
Block, J. H.
/ 1980
/ Minnesota symposia on child psychology
/ Erlbaum
: 39~101
[book]
Bronfenbrenner, U.
/ 1989
/ Annals of Child Development: Vol. 6 Six Theories of Child Development: Revised Formulations and Current Issues
/ JAI Press
: 187~249
[journal]
Compas, B. E.
/ 2001
/ Coping with stress during childhood and adolescence: Problems
/ Psychological Bulletin
127(1)
: 87~127
[book]
Farber, B. A.
/ 1991
/ Crisis in education: Stress and burnout in the American teacher
/ Jossey-Bass
[book]
Garmezy, N.
/ 1983
/ Stress, coping, and development in children
/ MacGraw-Hill
: 170~198
[journal]
González-Morales, M.
/ 2012
/ Perceived collective burnout: A multilevel explanation of burnout
/ Anxiety, Stress, & Coping
25
: 43~61
[journal]
Harvey, J.
/ 2004
/ Psychological resilience in disadvantaged youth : A critical overview
/ Australian Psychologist
39(1)
: 3~13
[journal]
Howes, C.
/ 1987
/ Child's play with adults, toys, and peers : An examination of family and child care influences
/ Developmental Psychology
23
: 423~430
[journal]
Kamtsios, S.
/ 2012
/ Sources of stress and stages of change for stress management in school age children : Proposals for points of intervention
/ Scientific Journal of Pure and Applied Sciences
1
: 133~143
[journal]
Klohnen, E. C.
/ 1996
/ Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency
/ Journal of Personality and social psychology
70(5)
: 1067~1079
[book]
Maslach, C.
/ 1981
/ Maslach Burnout Inventory Manual
/ Consulting Psychologists Press
[book]
Maslach, C.
/ 1986
/ The Maslach Burnout Inventory
/ Consulting Psychologists Press
[book]
Maslach, C.
/ 1997
/ The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it
/ Jossey-Bass
[journal]
Maslach, C.
/ 2001
/ Job burnout
/ Annual Review of Psychology
52
: 397~422
[journal]
Masten, A. S.
/ 2001
/ Ordinary magic : Resilience processes in development
/ American Psychologist
56(3)
: 227~238
[journal]
Nelson, S. E.
/ 2004
/ From boys to men : Predicting adult adaptation from middle childhood sociometric status
/ Development and Psychopathology
16
: 441~459
[book]
Palmer, P.
/ 1997
/ Courage to teach: Exploring the inner landscape of a teacher's life
/ Jossey-Bass Publishers
[journal]
Pals, J. L.
/ 1999
/ Identity consolidation in early adulthood : Relations with ego-resiliency, the context of marriage, and personality change
/ Journal of Personality
67
: 295~329
[journal]
Preacher, K. J.
/ 2011
/ Alternative methods for assessing mediation in multilevel data : The advantages of multilevel SEM
/ Structural Equation Modeling
18
: 161~182
[journal]
Preacher, K. J.
/ 2010
/ A general multilevel SEM framework for assessing multilevel mediation
/ Psychological Methods
15
: 209~233
[report]
Rees, G.
/ 2016
/ Children's Views on Their Lives and Well-being in 16 Countries: A report on the Children's Worlds survey of children aged eight years old 2013-15
/ Jacobs Foundation
[journal]
Rountree B. H.
/ 1984
/ Psychological burnout in task groups
/ Journal of Health and Human Resources Administration
7
: 235~248
[journal]
Rutter, M.
/ 1987
/ Psychological resilience and protective mechanisms
/ American Journal of Orthopsychiatry
57
: 316~331
[journal]
Salmela-Aro, K.
/ 2009
/ Depressive Symptoms and School Burnout During Adolescence : Evidence from Two Cross-lagged Longitudinal Studies
/ Journal of Youth Adolescence
38
: 1316~1327
[journal]
Schwab, R. L.
/ 1986
/ Educator burnout : Sources and consequences
/ Educational Research Quarterly
10(3)
: 14~30
[book]
Siegel, D. J.
/ 1999
/ The developing mind: How relationships and the brain interact to shape who we are
/ Guilford Press
[journal]
Smeekens, S.
/ 2007
/ Cortisol reactions in five-year-olds to parent-child interaction : The moderating role of ego-resiliency
/ Journal of Child Psychology and Psychiatry
48(7)
: 649~656
[journal]
Steiner, K. D.
/ 2017
/ A Qualitative analysis of primary school teachers' burnout patterns
/ The New Educational Review
48(2)
: 179~189
[journal]
Swanson, J.
/ 2011
/ Predicting early adolescents' academic achievement, social competence, and physical health from parenting, ego resilience, and engagement coping
/ Journal of Early Adolescence
31(4)
: 548~576
[journal]
Zettergren, P.
/ 2006
/ Girls’ stable peer status and their adulthood adjustment : A longitudinal study from age 10 to age 43
/ International Journal of Behavioral Development
30(4)
: 315~325