[book]
곽금주
/ 2001
/ 한국판 웩슬러 아동 지능검사-Ⅲ(K-WISC-Ⅲ)
/ 도서출판특수교육
[thesis]
구효진
/ 2011
/ 한국어 관용표현 지도 방안 연구
/ 석사
/ 건국대학교
[book]
김영태
/ 2009
/ 수용·표현 어휘력검사
/ 장애인종합복지관
[thesis]
김하늬
/ 2012
/ 읽기이해부진아동과 일반아동의 문맥유무에 따른 관용어 이해능력 비교
/ 석사
/ 단국대학교 대학원
[book]
문금현
/ 1999
/ 국어의 관용 표현 연구
/ 태학사
[book]
박영준
/ 2002
/ 관용어 사전
/ 태학사
[book]
배소영
/ 2004
/ 구문의미이해력검사
/ 서울장애인종합복지관
[thesis]
徐京惠
/ 1984
/ 아동의 은유적 표현의 이해에 관한 일연구
/ 석사
/ 서울대학교 대학원
[thesis]
성소연
/ 2008
/ 청각장애인의 관용어 이해 능력에 관한 연구
/ 석사
/ 단국대학교 대학원
[thesis]
송현아
/ 2008
/ 몽골인을 위한 한국어 관용어 교육 연구
/ 석사
/ 한국외국어대학교 교육대학원
[thesis]
신선미
/ 2006
/ 효과적인 국어 관용어 지도방안 연구 : 8학년 심화 학습을 중심으로
/ 석사
/ 인제대학교 교육대학원
[thesis]
신후남
/ 2010
/ 비언어성 학습장애 아동의 은유 이해 특성 연구
/ 박사
/ 대구대학교 대학원
[thesis]
오소정
/ 2001
/ 속담 이해능력의 발달 : 학령기 아동, 청소년 및 성인을 대상으로
/ 석사
/ 이화여자대학교 대학원
[thesis]
이광순
/ 2004
/ 초등 국어교육에서의 관용표현 지도 방안 연구
/ 석사
/ 경인교육대학교 교육대학원
[thesis]
이광주
/ 2003
/ 초등국어에서 관용 표현 지도 방안 연구
/ 석사
/ 국민대학교 교육대학원
[thesis]
임혜진
/ 2007
/ 학습자 수준별 관용표현 교수항목에 대한 연구 : 의미 투명도와 사용빈도를 바탕으로
/ 석사
/ 한국외국어대학교 교육대학원
[journal]
전병운
/ 1995
/ 정신지체 아동의 화용능력 발달 연구.
/ 특수교육논총
12
: 185~210
[journal]
전병운
/ 1996
/ 정신지체 아동의 화용능력 발달 연구
/ 특수교육논총
13(1)
: 1~32
[thesis]
조혜인
/ 2011
/ 한국어 교육용 관용표현 목록 선정 연구
/ 석사
/ 경희대학교 교육대학원
[thesis]
최송아
/ 2012
/ 학령기 다문화가정 아동과 일반가정 아동의 관용어 이해 능력 비교 분석
/ 석사
/ 나사렛대학교 재활복지대학원
[thesis]
한세경
/ 2004
/ 초등학교 국어과 관용어 지도 연구
/ 석사
/ 부산교육대학교 교육대학원
[thesis]
현혜숙
/ 2010
/ 읽기이해부진 아동과 일반 아동의 문맥 유무 및 관용어 유형에 따른 관용어 이해능력 비교
/ 석사
/ 이화여자대학교 대학원
[thesis]
홍윤희
/ 2001
/ 단순언어장애 아동과 정상 아동의 은유 이해능력 비교 : 지각적 은유와 심리적 은유를 중심으로
/ 석사
/ 이화여자대학교 대학원
[journal]
Abrahamsen, E. P.
/ 2004
/ Comprehension of idioms by children with learning disabilities : Metaphoric transparency and syntactic frozenness
/ Journal of Psycholinguistic Research
33
: 203~215
[journal]
Ackerman.
/ 1982
/ On comprehending idioms: Do children get the picture?
/ Journal of Experimental Child Psychology
33
: 439~454
[journal]
Cacciari, C.
/ 1989
/ How children understand idioms in discourse
/ Journal of Child Language
16
: 387~405
[journal]
Caillies, S.
/ 2006
/ Idiom comprehension in French children : A cock-and-bull story
/ European Journal of Developmental Psychology
3
: 189~206
[journal]
Cain, K.
/ 2005
/ The relation between children's reading comprehension level and their comprehension of idioms
/ Journal of Experimental Child Psychology
90
: 65~87
[journal]
Cain, K.
/ 2009
/ The development of idiom comprehension : An investigation of semantic and contextual processing skills
/ Journal of Experimental Child Psychology
102
: 280~298
[journal]
Gibbs, R. W.
/ 1987
/ Linguistic factors in children’s understanding of idioms
/ Journal of Child Language
14
: 569~586
[journal]
Gibbs, R. W.
/ 1991
/ Semantic analyzability in children’s understanding of idioms
/ Journal of Speech and Hearing Research
34
: 613~620
[journal]
Higham, J.
/ 1999
/ Visual and verbal metaphors among children with typical language and disorders
/ Journal of Communication Disorders
32
: 25~35
[journal]
Kemper, S.
/ 1986
/ Inferential processing and the comprehension of idioms
/ Metaphor and symbolic activity
1(1)
: 43~55
[journal]
Laval, V
/ 2003
/ Idiom comprehension and metapragmatic knowledge in French children
/ Journal of Pragmatics
35
: 723~739
[journal]
Lazar, R. T.
/ 1989
/ Elementary school teachers' use of multiple meaning expressions. Language
/ Speech & Hearing Services in Schools
20
: 420~426
[journal]
Levorato, M. C.
/ 1992
/ Children's comprehension and production of idioms : The role context and familiarity
/ Journal of Child Language
19
: 415~433
[journal]
Levorato, M. C.
/ 1995
/ The effect of different tasks on the comprehension and production of idioms in children
/ Journal of Experimental Child Psychology
60
: 261~283
[journal]
Levorato, M. C.
/ 1999
/ Idiom comprehension in children: Are the effects of semantic analysability and context separable?
/ European Journal of Cognitive Psychology
11
: 51~66
[journal]
Lodge, D. N.
/ 1975
/ Children's acquisition of idioms in the English language
/ Journal of Speech Hearing Research
18
: 521~529
[book]
Milosky, L.
/ 1994
/ Language learning disabilities in school -age children and adolescents: Some underlying principles and applications
/ Merrill
[journal]
Nippold, M. A.
/ 1991
/ Evaluating and enhancing idiom comprehension in language-disordered students
/ Language, Speech, and Hearing Services in Schools
22
: 100~106
[book]
Nippold, M. A.
/ 1998
/ Later language development: Ages 9 through 19
/ Boston
[journal]
Nippold, M. A.
/ 2002
/ How adolescent comprehend unfamiliar proverbs: The role of top-down and bottom-up processes
/ Journal of Speech, Language, and Hearing Research
43
: 621~630
[journal]
Nippold, M. A.
/ 1983
/ Metaphoric understanding in preadolescents having a history of language acquistion difficulties
/ Language, Speech, and Hearing Services in Schools
14
: 171~180
[journal]
Nippold, M. A.
/ 1996
/ Proverb comprehension in youth: The role of concreteness and familiarity
/ Journal of Speech, Language, and Hearing Research
39
: 166~176
[journal]
Nippold, M. A.
/ 1993
/ Familiarity and transparancy in idiom explanation. A development study of children and adolescents
/ Journal of Speech, Language, and Hearing Research
36
: 728~737
[journal]
Nippold, M. A.
/ 1995
/ Idiom understanding in youth: Further examination of familiarity and transparency
/ Journal of Speech, Language, and Hearing Research
38
: 426~433
[journal]
Nippold, M. A.
/ 2002
/ Judgments of Idiom familiarity and transparency: A comparison of children and adolescents
/ Journal of Speech, Language, and Hearing Research
45
: 348~391
[journal]
Nippold, M. A.
/ 1996
/ Idiom understanding in Australian youth: A cross-cultural comparison
/ Journal of Speech, Language, and Hearing Research
39
: 442~447
[journal]
Prinz, P. M
/ 1983
/ The development of idiomatic meaning in children
/ Language and Speech
26
: 263~272
[book]
Rumelhart, D. E.
/ 1993
/ Metaphor and Thought
/ Cambridge University Press