@article{ART001441389},
author={김수미 and Maeng, Unkyoung},
title={문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향},
journal={Modern English Education},
issn={1598-0782},
year={2010},
volume={11},
number={1},
pages={96-117}
TY - JOUR
AU - 김수미
AU - Maeng, Unkyoung
TI - 문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향
JO - Modern English Education
PY - 2010
VL - 11
IS - 1
PB - The Modern English Education Society
SP - 96
EP - 117
SN - 1598-0782
AB - The purpose of this study is to investigate how a literacy-friendly English classroom environment affects the development of English literacy skills and the attitude of Korean primary school students. It also analyzes whether there are gender differences in the effect of a literacy classroom environment on L2 attitude and L2 literacy development. 70 primary school students participated in this study. Questionnaires,literacy tests, and self-reports were used to collect the data. For the data analysis, t-tests and ANOVA were used. The results of this study statistically showed that a literacyfriendly English environment affects L2 literacy skills. The experimental group showed higher test scores on an achievement test and greater score improvement compared to the control group. In addition, the results showed an enhancement of L2 attitude statistically and qualitatively. The experimental group showed higher attitude survey scores than the control group, and the former group also revealed higher interest in L2learning. However, statistically no gender differences were found in this study.
KW - literacy- friendly English classroom environment/literacy skill/attitude/primary school students
DO -
UR -
ER -
김수미 and Maeng, Unkyoung. (2010). 문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향. Modern English Education, 11(1), 96-117.
김수미 and Maeng, Unkyoung. 2010, "문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향", Modern English Education, vol.11, no.1 pp.96-117.
김수미, Maeng, Unkyoung "문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향" Modern English Education 11.1 pp.96-117 (2010) : 96.
김수미, Maeng, Unkyoung. 문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향. 2010; 11(1), 96-117.
김수미 and Maeng, Unkyoung. "문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향" Modern English Education 11, no.1 (2010) : 96-117.
김수미; Maeng, Unkyoung. 문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향. Modern English Education, 11(1), 96-117.
김수미; Maeng, Unkyoung. 문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향. Modern English Education. 2010; 11(1) 96-117.
김수미, Maeng, Unkyoung. 문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향. 2010; 11(1), 96-117.
김수미 and Maeng, Unkyoung. "문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습태도에 미치는 영향" Modern English Education 11, no.1 (2010) : 96-117.