@article{ART003218701},
author={Park, Hye Rim and Eunhyun Kim},
title={AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향},
journal={Journal of Internet of Things and Convergence},
issn={2466-0078},
year={2025},
volume={11},
number={3},
pages={131-139}
TY - JOUR
AU - Park, Hye Rim
AU - Eunhyun Kim
TI - AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향
JO - Journal of Internet of Things and Convergence
PY - 2025
VL - 11
IS - 3
PB - The Korea Internet of Things Society
SP - 131
EP - 139
SN - 2466-0078
AB - This study investigates the impact of an AI-based extracurricular English learning program on learners' self-efficacy in English speaking, interest levels, and AI literacy. Utilizing a mixed-methods approach, the research statistically analyzed changes in participant at A University and delved into their learning experiences through the examination of reflection journals. Over a 12-week period, participants practiced English speaking using the AI-based app. Plang. The findings indicated statistically significant enhancements in English speaking self-efficacy, interest, and AI literacy. Key factors contributing to these improvements included immediate AI feedback, repetitive practice, and context-based learning, which greatly boosted learners' confidence and engagement. Additionally, participants developed a positive attitude towards the use of AI technology as a learning tool. This study provides empirical evidence that AI-based English learning effectively enhances college students' English speaking skills and AI literacy.
KW - Extracurricular English learning program;English speaking self-efficacy;Interest in speaking English;AI literacy
DO -
UR -
ER -
Park, Hye Rim and Eunhyun Kim. (2025). AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향. Journal of Internet of Things and Convergence, 11(3), 131-139.
Park, Hye Rim and Eunhyun Kim. 2025, "AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향", Journal of Internet of Things and Convergence, vol.11, no.3 pp.131-139.
Park, Hye Rim, Eunhyun Kim "AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향" Journal of Internet of Things and Convergence 11.3 pp.131-139 (2025) : 131.
Park, Hye Rim, Eunhyun Kim. AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향. 2025; 11(3), 131-139.
Park, Hye Rim and Eunhyun Kim. "AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향" Journal of Internet of Things and Convergence 11, no.3 (2025) : 131-139.
Park, Hye Rim; Eunhyun Kim. AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향. Journal of Internet of Things and Convergence, 11(3), 131-139.
Park, Hye Rim; Eunhyun Kim. AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향. Journal of Internet of Things and Convergence. 2025; 11(3) 131-139.
Park, Hye Rim, Eunhyun Kim. AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향. 2025; 11(3), 131-139.
Park, Hye Rim and Eunhyun Kim. "AI 기반 비교과 영어 학습프로그램이 학습자의 영어 말하기 자기효능감, 흥미, AI 리터러시에 미치는 영향" Journal of Internet of Things and Convergence 11, no.3 (2025) : 131-139.