[thesis]
기계향
/ 2018
/ K-POP 이미지 속성이 K-POP 콘서트 중국 관람객의 관람태도 및 행동의도에 미치는 영향
/ 석사
/ 중앙대학교
[thesis]
김성애
/ 2016
/ ‘한류’ 따라 하기 현상이 한국문화산업에 미치는 영향에 관한 연구: 한국드라마 <별에서 온 그대> 및 <태양의 후예>의중국 수용자를 중심으로
/ 석사
/ 이화여자대학교
[journal]
김은경
/ 2015
/ K-POP의 음악적 가치와 지속성장가능성 분석
/ 한국글로벌문화학회지
6(1)
: 25~49
[journal]
김정기
/ 1995
/ 대학생 수용자의 텔레비전 시청동기 연구
/ 한국언론학보
35(겨울)
: 37~70
[journal]
김진영
/ 2003
/ 미디어 의존 이론에 관한 연구 : 미국유학생들의 인터넷 이용, 미디어 의존과 만족 정체성, 그리고 행동적과 인지적인 변화와의 상관관계를 중심으로
/ 언론 과학 연구
3(2)
: 119~154
[book]
김평수
/ 2016
/ 문화콘텐츠산업론
/ 커뮤니케이션북스
[thesis]
김호상
/ 2012
/ K-POP의 해외진출 성공전략에 관한 연구 : K-POP 전문가 심층인터뷰를 중심으로
/ 석사
/ 한양대학교 언론정보대학원
[thesis]
김휘
/ 2014
/ 중국인들의 K-POP 선호요인이 국가이미지 및 방문의도에 미치는 영향
/ 석사
/ 세종대학교 대학원
[thesis]
담홍월
/ 2016
/ 중국 내 한류문화의 수용에 관한연구 : 한국 영화와 드라마를 중심으로
/ 석사
/ 한양대학교
[thesis]
민일식
/ 2007
/ 드라마촬영지 관광자의 태도, 만족도와 행동적 요소 연구 : TV 드라마 '불멸의 이순신' 촬영지 방문객을 중심으로
/ 석사
/ 목포대학교 대학원
[thesis]
박희지
/ 2012
/ K-POP 특성과 K-POP 아이돌의 패션이미지
/ 석사
/ 서울대학교 대학원
[thesis]
薛氷
/ 2013
/ 중국 수용자의 K-POP 만족도에 대한 연구 : 중국 시청자 중심으로
/ 석사
/ 청운대학교 정보산업대학원
[confproc]
손승혜
/ 2011
/ 유럽에서의 K-POP 팬덤과 한류 형성과정 및 의미: Korean Connection의 활동 사례를 중심으로
/ 한국언론학회 심포지움 및 세미나
2011(8-1)
: 77~98
[thesis]
송민경
/ 2013
/ K-Pop 아이돌 패션에 나타난 키치패션의 조형적 특성에 관한 연구
/ 석사
/ 부경대학교 대학원
[book]
신지용
/ 2002
/ 광고와 마케팅
/ 三英社
[thesis]
양상
/ 2016
/ 중국 수용자의 한국 대중문화 수용에관한 연구: K-POP과 한국 드라마의 수용을 중심으로
/ 석사
/ 한양대학교
[thesis]
양지원
/ 2015
/ K-POP 에 대한 선호도가 한국의국가이미지 및 K-POP 과 관련된 상품의구매의도에 미치는 영향: 국내에 거주하는중국유학생들을 중심으로
/ 박사
/ 서경대학교
[journal]
여경진
/ 2001
/ 연구논문: 관광지 광고가잠재관광객 태도에 미치는 영향분석: 홍콩, TV 광고를 중심으로
/ 여가관광연구
5(단일)
: 79~98
[journal]
왕효령
/ 2010
/ 韓國國家形象的變遷及其啟示
/ 當代韓國
2
: 42~47
[thesis]
위안취안
/ 2018
/ 한국 아이돌의 작품이 중국의k-pop 문화 콘텐츠 소비에 주는 영향: 인터넷 팬덤 특성에 대한 조절 효과
/ 석사
/ 부산대학교
[thesis]
유민
/ 2005
/ 한국거주 중국유학생들의 '한류'에 대한 인식연구 : 한국 TV드라마를 중심으로
/ 석사
/ 연세대학교 대학원
[thesis]
이근우
/ 2014
/ 한류영상이미지가 기대심리를 매개로 촬영지 방문 행위 의도에 미치는 영향
/ 박사
/ 홍익대학교 대학원
[thesis]
이대은
/ 2015
/ 한류영상물이 한국관광 의사결정에 주는 영향에 대한 연구: AIDA 모델을 중심으로
/ 박사
/ 경희대학교
[thesis]
이상욱
/ 2016
/ K-POP에 대한 연구
/ 박사
/ 숭실대학교
[thesis]
이새
/ 2012
/ 한식당 서비스품질이 고객만족 및 행동의도에 미치는 영향 : 국내 거주 중국인을 대상으로
/ 석사
/ 우송대학교 경영대학원
[thesis]
이슬기
/ 2018
/ K-Pop 걸 그룹의 이미지 메이킹을위한 뷰티 스타일링 분석: 소녀시대와 트와이스 뮤직비디오 사례를 중심으로
/ 석사
/ 중앙대학교
[thesis]
임형민
/ 2011
/ 한류콘텐츠인 드라마 시청동기와 문화 선호도에 관한 연구 : 중국과 일본 대학생을 중심으로
/ 석사
/ 한국외국어대학교 대학원
[book]
장규수
/ 2016
/ 문화콘텐츠산업론
/ 커뮤니케이션북스 출판
[book]
장원호
/ 2014
/ 한류와 아시아팝문화의 변동
/ 푸른길 출판
[thesis]
정치영
/ 2019
/ 목표 지향적 행동이론(MGB)을 적용한 해외 K-pop공연 관람객의 방한의도연구
/ 석사
/ 경희대학교
[thesis]
최은옥
/ 2015
/ 중국에서의 K-POP 이용 동기가만족도에 미치는 영향에 관한 연구
/ 석사
/ 경희대학교
[report]
한국관광공사
/ 2011
/ 외래관광객 실태조사
[report]
한국관광공사
/ 2019
/ 외래관광객 실태조사
[report]
한국문화산업교류재단
/ 2016
/ 2015 한류의 경제적 효과에 관한 연구
[thesis]
호지
/ 2016
/ 목표지향적 행동모형을 적용한 중국인의 한국음식관광행동의도 연구
/ 석사
/ 세종대학교
[thesis]
林万龙
/ 2018
/ 泰国媒体作品对中国游客赴泰旅游与行为意识影响的调查研究
/ 硕士
/ 广西师范大学
[journal]
姚友本
/ 2018
/ AIDA 法则关照下的旅游网页译文
/ 科技经济导刊
26(13)
: 139~140
[journal]
全贞花
/ 2016
/ K-POP 受欢迎的因素对韩国国家形象的影响研究
/ 广告大观 理论版
16(4)
: 26~32
[journal]
Ball-Rokeach, S. J.
/ 1976
/ A dependency model of mass-media effects
/ Communication Research
3(1)
: 3~21
[journal]
Bagozzi, R. P.
/ 2006
/ Consumer action : Automaticity, purposiveness, and self-regulation
/ Review of Marketing Research
2
: 3~42
[journal]
Bagozzi, R. P.
/ 2006
/ Antecedents and purchase consequences of customer participation in small group brand communities
/ International Journal of Research in Marketing
23(1)
: 45~61
[journal]
Barry, T. E.
/ 1987
/ The development of the hierarchy of effects: An historical perspective
/ Current Issues and Research in Advertising
10(1-2)
: 251~295
[journal]
Barry, T. E.
/ 2002
/ In defense of the hierarchy of effects : A rejoinder to Weilbacher
/ Journal of Advertising Research
42(3)
: 44~47
[journal]
Beeton.
/ 2001
/ Smiling for the camera : The influence of film audiences on a budget tourism destination
/ Tourism Culture &Communication
3(1)
: 15~25
[journal]
Belk, R. W.
/ 2003
/ The fire of desire : A multisited inquiry into consumer passion
/ Journal of Consumer Research
30(3)
: 326~351
[journal]
Blumler, J. G.
/ 1979
/ The role of theory in uses and gratifications studies
/ Communication Research
6(1)
: 9~36
[journal]
Boulding, W.
/ 1993
/ A dynamic process model of service quality : From expectation to behavior a lintentions
/ Journal of Marketing Research
30(1)
: 7~27
[journal]
Davis, W. A.
/ 1984
/ The two senses of desire
/ Philosophical Studies
45(2)
: 181~195
[book]
DeFluer, M. L.
/ 1989
/ Theories of mass communication
/ Longman
[book]
Janowitz, M.
/ 1967
/ The community press in an urban setting: The social elements of urbanism
/ University of Chicago Press
[journal]
Han, H.
/ 2016
/ Cruise travelers’ environmentally responsible decision-making : An integrative framework of goal-directed behavior and norm activation process
/ International Journal of Hospitality Management
53
: 94~105
[journal]
Hawkins, R. P.
/ 1981
/ Uniform messages and habitual viewing : Unnecessary assumptions in social reality effects
/ Human Communication Research
7(4)
: 291~301
[journal]
Hosono, N.
/ 2007
/ ATM advertisement and financial preferences with sensory analysis
/ Human-Computer Interaction. HCI Applications and Services
45(53)
: 42~47
[journal]
Huang, S. S.
/ 2009
/ Effects of travel motivation, past experience, perceived constraint, and attitude on revisit intention
/ Journal of Travel Research
48(1)
: 29~44
[journal]
Hunter, G. L.
/ 2006
/ The role of anticipated emotion, desire, and intention in the relationship between image and shopping center visits
/ International Journal of Retail & Distribution Management
34(10)
: 709~721
[book]
Katz, D. H.
/ 1973
/ Television’s window on the world: International affairs coverageon the U.S. networks
/ Ablex Publishing Corporation
[journal]
Kim, J.
/ 1997
/ The variable influence of audience activity on media effects
/ Communication Research
24(2)
: 107~135
[journal]
Kim, M. J.
/ 2012
/ Does gender affect Korean tourists' overseas travel? Applying the model of goal-directed behavior
/ Asia Pacific Journal of Tourism Research
17(5)
: 509~533
[book]
Kotler, P.
/ 2002
/ Marketing management
/ Prentice Hall
[journal]
Kyle, G.
/ 2003
/ An examination of the relationship between leisure activity involvement and place attachment among hikers along the Appalachian trail
/ Journal of Leisure Research
35(3)
: 249~273
[journal]
Kyle, G.
/ 2004
/ Effects of place attachment on users’ perceptions of social and environmental conditions in a natural setting
/ Journal of Environmental Psychology
24(2)
: 213~225
[journal]
Lee, C. K.
/ 2012
/ The impact of non-pharmaceutical interventions for 2009 H1N1 influenza on travel intentions : A model of goal-directed behavior
/ Tourism Management
33(1)
: 89~99
[journal]
Lee, S.
/ 2018
/ An integrated model of pop culture fans’ travel decision-making processes
/ Journal of Travel Research
57(5)
: 687~701
[journal]
Levy, M. R.
/ 1984
/ Audience activity and gratifications a conceptual clarification and exploration
/ Communication Research
11(1)
: 51~78
[book]
Lewis, E. St. E.
/ 1990
/ The psychology of selling and advertising
/ Me Graw-Hill
[journal]
Lin, Y. S.
/ 2006
/ Internet blogs as a tourism marketing medium : A case study
/ Journal of Business Research
59(10)
: 1201~1205
[journal]
Moscarello, J. M.
/ 2010
/ External incentives and internal states guide goal-directed behavior via the differential recruitment of the nucleus accumbens and the medial prefrontal cortex
/ Neuro Science
170
: 468~477
[book]
Nunnally, J. C.
/ 1978
/ Psychometric theory
/ McGraw-Hill
[book]
Park, R. E.
/ 1922
/ The immigrant press and its control
/ Harper
[journal]
Perse, E. M.
/ 1990
/ Media involvement and local news effects
/ Journal of Broadcasting &Electronic Media
34(1)
: 17~36
[journal]
Perugini, M.
/ 2001
/ The role of desires and anticipated emotions in goal-directed behaviours : Broadening and deepening the theory of planned behaviour
/ British Journal of Social Psychology
40(1)
: 79~98
[journal]
Peterson, R. A
/ 1994
/ A meta-analysis of Cronbach’s coefficient alpha
/ Journal of Consumer Research
21(2)
: 381~391
[thesis]
Rodriguez, A. V.
/ 2006
/ Not all desires are created equal: Exploring a dual-motivation account of consumer desire
/ Doctor
/ The University of Illinois at Urbana Champaign
[journal]
Rubin, A. M.
/ 1987
/ Audience activity and television news gratifications
/ Communication Research
14(1)
: 58~84
[journal]
Seaton, P.
/ 2015
/ Japanese popular culture and contents tourism introduction
/ Japan Forum
27(1)
: 1~11
[book]
Sheldon, A. F.
/ 1911
/ The art of selling
/ The Sheldon School
[journal]
Song, H. J.
/ 2012
/ The effect of environmentally friendly perceptions on festival visitors’decision-making process using an extended model of goal-directed behavior
/ Tourism Management
33(6)
: 1417~1428
[book]
Strong, E. K.
/ 1925
/ The psychology of selling and advertising
/ McGraw-Hill
[journal]
Taylor, S. D.
/ 2005
/ Decision making and effort in the self-regulation of hypertension : Testing two competing theories
/ British Journal of Health Psychology
10(4)
: 505~530
[journal]
Vadas, M.
/ 1984
/ Affective and non-affective desire
/ Philosophy and Phenomenological Research
45(2)
: 273~279
[journal]
Vakratsas, D.
/ 1999
/ How advertising works: What do we really know?
/ The Journal of Marketing
: 26~43
[journal]
Wijaya, B. S.
/ 2012
/ The development of hierarchy of effects model in advertising
/ International Research Journal of Business Studies
5(1)
: 73~85