[thesis]
강재호
/ 2007
/ 여행업 종사자의 감정노동과 심리적 웰빙 간의 관계 : 조절변수 검증을 중심으로
/ 박사
/ 경기대학교 대학원
[journal]
고동우
/ 2001
/ 감정노동의 부정적인 영향과 지각된 조직지시의 조절효과 : 호텔서비스직종사원을 대상으로
/ 관광학연구
25(2)
: 295~314
[thesis]
김규년
/ 2008
/ 호텔종사원의 감정노동과 직무만족 : 조직적 지원의 조절효과를 중심으로
/ 석사
/ 경기대학교 대학원
[confproc]
김문숙
/ 2012
/ 정서노동과 직무관련 변수 간 관계: 상위분석
/ 「학술연구 발표논문집」한국심리학회 연차학술발표대회
[journal]
김민주
/ 1998
/ 호텔종사원의 감정노동이 직무관계 태도에 미치는 영향
/ 관광학연구
21(2)
: 129~141
[thesis]
김보성
/ 2009
/ 감정노동이 종사자의 서비스 제공수준과 기업성과에 미치는 영향
/ 박사
/ 경기대학교 대학원
[thesis]
김성근
/ 2011
/ 호텔직원의 감정노동이 조직몰입과 경력몰입에 미치는 영향
/ 석사
/ 경희대학교 관광대학원
[thesis]
김영미
/ 2008
/ 호텔직원의 성격유형에 따른 감정노동이 직무스트레스에 미치는 영향
/ 석사
/ 세종대학교 대학원
[thesis]
김우진
/ 2000
/ 감정적 부조화가 직무만족과 정신적 고갈에 미치는 영향
/ 석사
/ 서강대학교 대학원
[thesis]
마상진
/ 2004
/ 실업계 고등학교 교사의 직업교육 가치성향과 조직몰입의 관계
/ 박사
/ 서울대학교 대학원
[thesis]
민영희
/ 2005
/ 항공사 승무원의 감정노동 및 심리적 강인성이 직무 만족에 미치는 영향
/ 석사
/ 연세대학교 대학원
[book]
박내희
/ 1997
/ 조직 행동론
/ 박영사
[thesis]
박영주
/ 2008
/ 경찰공무원의 직무만족이 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구 : 수사경찰과 일반경찰의 비교를 중심으로
/ 박사
/ 계명대학교 대학원
[thesis]
박효진
/ 2002
/ 호텔종사원의 감정노동이 소진에 미치는 영향에 관한 연구
/ 석사
/ 경기대학교
[thesis]
석종숙
/ 2009
/ 리더십특성이 조직몰입에 미치는 영향 : 수도권 사립전문대학 직원을 중심으로
/ 석사
/ 경희대학교
[thesis]
송민혜
/ 2010
/ 지방공무원의 감정노동과 직무만족에 관한 연구
/ 석사
/ 건국대학교
[confproc]
안주영
/ 2007
/ 감정노동이 직무만족과 조직시민행동에 미치는 영향
/ 한국 관광학회, 학술대회 발표 논문집
[thesis]
안준수
/ 2004
/ 서비스 상호작용유형에 따른 감정노동차원에 관한 연구
/ 박사
/ 경기대학교
[thesis]
이선령
/ 2008
/ 외식 서비스 종사원의 감정노동이 소진과 직무만족도에 미치는 영향
/ 석사
/ 경희대학교 대학원
[thesis]
이청욱
/ 2010
/ 오픈주방 종사원의 감정노동이 정서적 고갈과 조직유효성에 미치는 영향
/ 석사
/ 경기대학교
[thesis]
임지선
/ 2004
/ 종업원의 감성지능과 종업원 태도, 행동 간의 관계에 관한 연구 : 감정노동과 조직성격의 조절효과를 중심으로
/ 석사
/ 고려대학교 대학원
[thesis]
최문실
/ 2004
/ 치과위생사의 임파워먼트와 직무몰입·조직몰입과의 관계 연구
/ 석사
/ 경희대학교 경영대학원
[journal]
최정순
/ 2004
/ 호텔기업의 내부마케팅이 종사원의 감정노동과 서비스제공 수준에 미치는 영향
/ 컨벤션연구
4(2)
: 165~188
[thesis]
최홍식
/ 2010
/ 리조트 종사원의 감정부조화가 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향
/ 석사
/ 세종대학교 대학원
[thesis]
表溶泰
/ 1999
/ 리더십類型 組織沒入 凝集力 離職意圖의 關係에 관한 硏究 : 호텔 從事者 中心으로
/ 박사
/ 京畿大學校 大學院
[thesis]
허지훈
/ 2000
/ 조직특성, 감정노동, 종업원 직무태도간의 관계에 관한 연구
/ 석사
/ 홍익대학교대학원
[journal]
Abraham, R.
/ 1999
/ Negative affectivity : Moderator or confound in emotional dissonance-outcome relationship?
/ The Journal of Psychological
133(1)
: 61~72
[journal]
Allen, N. J.
/ 1990
/ The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization
/ Journal of Occupational Psychology
63(1)
: 1~18
[journal]
Ashforth, B. E.
/ 1993
/ Emotion labour in service roles : The influence of identity
/ The Academy of Management Review
18
: 88~115
[journal]
Ashforth, B. E.
/ 1995
/ Emotion in the workplace : A reappraisal
/ Human Relations
48(2)
: 97~125
[journal]
Grandey, A. A.
/ 2002
/ Emotion regulation in the workplace a new way to conceptualize emotional labor
/ Journal of Occupational Health Psychology
5
: 95~110
[journal]
Grandey, A. A.
/ 2003
/ When"the show must go on" : Surface acting and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery
/ Academy of Management Journal
46(1)
: 86~96
[journal]
Hochschild, A. R.
/ 1979
/ EMotion work, feeling rules, and social structure
/ American Journal of Sociology
85(3)
: 551~575
[journal]
Robert, I. S.
/ 1988
/ Untangling the relationship between display emotions and organizational sales : The case of convenience store
/ Academy of Management Journal
31(3)
: 461~487
[journal]
Hrebiniak, M.
/ 1972
/ Personal and role-related factors in the development of organizational commitment
/ Administrative Science Quarterly
17
: 555~573
[journal]
Judge, T. A.
/ 2009
/ Is emotional labor, more difficult for some than for others? A multilevel, experience, sampling study
/ Personnel Psychology
62(1)
: 57~88
[thesis]
Kim, B. S.
/ 1990
/ Alternative Models of Burnout Phases: Tests of The Three MBI Sub-dimensions, Concurrent Validity, and Utilities
/ 박사
/ University of Georgia
[journal]
Koprowski, E. J.
/ 1986
/ Culture myths : Clues to effective management
/ Organizational Dynamics
12(2)
: 39~51
[journal]
Kruml, S. M.
/ 2000
/ Exploring the dimensions of emotional labor : The heart of hochschild's work
/ Management Communication Quarterly
14
: 8~49
[journal]
Lehtinen, J. R.
/ 1984
/ Improving service quality by analyzing the service production process
/ European Journal of Marketing
18(4)
: 143~157
[journal]
Locke, E. A.
/ 1969
/ What is job satisfaction?
/ Organizational Behavior and Human Performance
4(4)
: 309~336
[book]
Mccormick, J. E.
/ 1980
/ Industrial Psychology
/ Pretice-Hall. Inc
[journal]
Morris, J. A.
/ 1996
/ The dimensions, antecedents and consequences of emotional labor
/ Academy of Management Review
21(4)
: 986~1010
[journal]
Morrow, P. C.
/ 1983
/ Concept redundancy in organizational research : The case of work commitment
/ Academy of Management Review
8(3)
: 486~
[book]
Mowday, R. T.
/ 1982
/ Employee-Organization Linkages
/ Academic Press
[journal]
Porter, L. W.
/ 1974
/ Organizational Commitment, Job Satisfaction and Turnover Among Psychiatric Technicians
/ Journal of Applied Psychology
59
: 603~609
[journal]
Rafaeli, A.
/ 1987
/ The expression of emotion as part of the work role
/ Academy of Management Review
12
: 23~37
[journal]
Rafaeli, A.
/ 1988
/ Untangling the relationship between displayed motions and organizational sales : The case of convenience store
/ Academy of Management Journal
31
: 461~487
[journal]
Rafaeli, A.
/ 1989
/ The expression of emotion in organizational life
/ Research in Organizational Behavior
11
[journal]
Schaubroeck, J.
/ 2000
/ Antecedents of workplace emotional labor diminutions and moderators of their effects onphysical symptoms
/ Journal Organizational Behavior
21
: 163~183
[journal]
Smircich, L.
/ 1983
/ Concepts of Culture and Organizational Analysis
/ Administrative Science Quarterly
28
: 344~
[book]
Smith, H. C.
/ 1985
/ Psychology of Industrial Behavior
/ McGraw-Hill Book Co
[journal]
Sutton, R. I.
/ 1991
/ Maintaining norms about expressed emotions : The case of bill collectors
/ Administrative Science Quarterly
36
: 245~268